Περί δημοψηφίσματος και δημοκρατίας

Πηγή : eagainst.com

Σάλο προκάλεσαν οι δηλώσεις του Πρωθυπουργού για τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος. Ήδη οι πρώτες ειδήσεις για πτώση του Dow Jones, ανατίμηση της νομισματικής ισχύος του ευρώ, spreads, CDS, ολίσθηση και των εταίρων προς τη χρεωκοπία μέσω αυτής της απόφασης και η λίστα δεν τελειώνει παρά μόνο αν είσαι ικανός να ασχολείσαι με νούμερα (εντός και εκτός εισαγωγικών) άρχισαν να αναπαράγονται στα ΜΜΕ (δηλαδή στην «αυτόνομη κίνηση του μη-ζωντος» που έλεγε και ο σύντροφος Debord). Και ενώ όλοι θα ασχοληθούν ξαφνικά με το φαινόμενο «ΓΑΠ» και θα συνειδητοποιήσουν πως το «πώς μπορείς να κάνεις μια κοινωνία μπουρδέλο» δεν είναι απλά μια προβοκατορολογία κάποιων «ανίδεων» και ηλιθίων που κατεβαίνουν στους δρόμους, εμείς οφείλουμε να πάμε αλλού τη συζήτηση. Να την κάνουμε αλλιώς. Αυτή είναι η κατάρα μας άλλωστε, να σκεφτόμαστε αυτό που μετά από 40 χρόνια γίνεται θεσμός και εορτάζεται με παρελάσεις (όχι, μην ανησυχείτε. Η ιστορία δεν είναι γραμμική). Μάλιστα ήδη υπάρχουν φωνές για την αντιδημοκρατικότητα του δημοψηφίσματος (βλ. κάτι σαλτιμπάγκους σαν τη Δράση του Μάνου) γιατί προφανώς δεν γίνεται μέσα στη σκέψη τους να χωρέσει η ιδέα πως «ο χωριάτης και ο αγρότης» (δηλαδή ο λαός) μπορούν να αποφασίσουν για τις ζωές τους.

Προσπερνάμε λοιπόν όλα αυτά τα ζωντανά πτώματα και όλους τους διανοούμενους της παπαγαλίας που τους υποστηρίζουν ή ακόμα και τους υποβάλλουν τi θα πουν, και εξετάζουμε το δημοψήφισμα όπως του αξίζει: ως ένα θεσμό και μάλιστα κατ’ουσίαν δημοκρατικό. Το ότι το δημοψήφισμα είναι ένας θεσμός τον οποίο μια δημοκρατική κοινωνία δεν είναι απαραίτητο να καταργήσει, μόνο αν είσαι εχθρός της δεν μπορείς να το κατανοήσεις. Αλλά απ’την άλλη επειδή το δημοψήφισμα δεν είναι η πεμπτουσία της δημοκρατίας, όπως θα πίστευε κάποιος Habermas φερ’ ειπείν (βλ. το «Three Normative Models of Democracy»), ας αρχίσουμε να εκδιπλώνουμε το περιεχόμενο τόσο του δημοψηφίσματος, όσο και της δημοκρατίας.

Το δημοψήφισμα, ως θεσμός, δηλαδή ως μορφή θέσμισης μιας κοινωνίας, δηλαδή ως ένας τρόπος κατά τoν οποίο η κοινωνία αποφασίζει να οργανώσει τον εαυτό της με συγκεκριμένους όρους και όχι με άλλους, είναι κάτι που δεν μπορεί να εξηγηθεί ορθολογικά. Οπότε επιχειρήματα περί ανορθολογικότητας του δημοψηφίσματος ως τέτοιο θα πρέπει να θεωρούνται τουλάχιστον επικίνδυνα. Ειρήσθω εν παρόδω, κάτι άλλο που δεν μπορεί να εξηγηθεί ορθολογικά είναι η ορθολογικότητα, κοντολογίς δεν μπορείς να εξηγήσεις με ορθολογικό τρόπο τί είναι ο ορθολογικός τρόπος. Γι’αυτό, αυτός που παρόλο τις αρχικές μου παραινέσεις εξακολουθεί να επιθυμεί να αποδώσει κάποια ορθολογικότητα ή μη στο δημοψήφισμα, είναι χαμένος. Το πολύ πολύ να προσφέρει καμιά ταυτολογία, δηλαδή περισσότερο πόνο στο κεφάλι του και σύγχυση στους υπολοίπους. Άρα καταλήγουμε πώς το ούτως-είναι του δημοψηφίσματος ανήκει καθαρά στο φαντασιακό στοιχείο (δεν μπορώ να συνεχίσω εδώ αυτή τη συζήτηση για λόγους χώρου). Παρόλα αυτά και προς πείσμα του ο κάθε θεσμός έχει μια λειτουργική και μια δομική διάσταση, μια διάσταση καθοριστική και καθορισμένη (αυτό που ο Καστοριάδης ονομάζει «συνολιστική – ταυτιστική» διάσταση του θεσμού). Τί μπορεί να σημαίνει αυτό ακριβώς; Πως σε συγκεκριμένες χρονικές κοινωνίες και σε συγκεκριμένους κοινωνικούς χρόνους, ένας θεσμός εξυπηρετεί κάτι ή τον εξυπηρετούν κάποιοι, έχει σκοπιμότητες ή είναι το μέσο για ικανοποίηση σκοπών. Ο θεσμός σκοπεύει κάτι. Για την ακρίβεια – και για να μην παρεξηγηθούμε για μετα-ουμανισμό – οι άνθρωποι που τον δημιουργούν και οι άνθρωποι που τον χρησιμοποιούν σκοπεύουν σε κάτι. Εν προκειμένου, αυτό που σκοπεύει ο ΓΑΠ, γιατί αυτός όρισε τη διεξαγωγή δημοψηφίσματος και όχι εγώ, είναι να μην πάρει μια απόφαση.

Άρα το δημοψήφισμα είναι μέσο και σκοπός. Σε μια κοινωνία όπου το κύριο χαρακτηριστικό είναι η απάθεια και η ιδιώτευση, αποτέλεσμα της απώθησης των ανθρώπων από το να λαμβάνουν αποφάσεις, το δημοψήφισμα μπορεί κάλλιστα να χαρακτηριστεί για την παραδοξότητά του, ήτοι ως μέσο μετάθεσης μιας απόφασης από τον έναν στον άλλον και παράλληλα σκοπός αποφυγής μιας απόφασης. Σκοπεύω στο δημοψήφισμα για να μην πάρω μια απόφαση και το χρησιμοποιώ ως μέσο για να την πάρει κάποιος άλλος.

Ίσως αυτή η μετάθεση να παραπέμπει κάποιον να νομίζει ότι σημαίνει μετάθεση εξουσίας. «Το δημοψήφισμα μετατρέπει τον λαό σε κυρίαρχο», θα σπεύσουν να πουν αρκετοί. Είναι όμως έτσι τα πράγματα; Έκανα μια εκτενή εισαγωγή, που φαινομενικά ίσως να την βρει κάποιος ανούσια (ίσως και να με έβριζε καθώς διαβάζει πράγματα που δεν τον ενδιαφέρουν ή «άντε γαμήσου ρε μαλάκα κι εσύ και οι φιλοσοφίες σου» για να το πω πιο αληθινά), αλλά εν τέλει η εισαγωγή έγινε μόνο και μόνο γι’αυτό τον λόγο: για να αναδειχτεί πώς εν τέλει, βάσει συγκεκριμένων κοινωνικο-ιστορικών συγκυριών και γεγονότων, συμβάντων και καταστάσεων, πολιτευμάτων και κοινωνικού πράττειν (και η ανυπαρξία του κοινωνικού πράττειν κοινωνικό πράττειν είναι άλλωστε) το δημοψήφισμα μπορεί να μην είναι δημοκρατικό και κατ’ επέκταση ο λαός να μην είναι κυρίαρχος.

Πρώτα απ’όλα στην προκειμένη περίπτωση είναι αντι-δημοκρατικό γιατί το ερώτημα εκ προοιμίου τίθεται από τον Κύριο. «Γιατί αυτό το ερώτημα και όχι κάποιο άλλο δηλαδή;». Γιατί να κάνουμε δημοψήφισμα την ερώτηση «Θέλετε τη νέα δανειακή σύμβαση ή όχι;» και όχι το «αυτονομία ή βαρβαρότητα;» ή το «σπάει η διαλεκτική τσιμεντόλιθους ή όχι;». Εγώ δεν ερωτήθηκα ποτέ πραγματικά αν θέλω να ζω μέσα σε ένα καπιταλιστικό σύστημα, το οποίο χωρίζει τους ανθρώπους με σύνορα, επιβάλλει «δημοκρατίες» με τανκ σε άλλες χώρες και θεωρεί αδίκημα το να δώσω ένα κομμάτι ψωμί σε έναν άστεγο γιατί δεν μπορεί να φορολογήσει την αλληλεγγύη. Άρα το ζήτημα, για να μπορούμε να αναγνωρίσουμε μια δημοκρατική κοινωνία και να την διαχωρίσουμε από τις άλλες είναι το εξής: Ποιός θέτει το ερώτημα; Ποιός ερωτάται πραγματικά για το τί είναι δίκαιο και τί άδικο; Ποιός ορίζει ποιές είναι οι ρυθμιστικές διαστάσεις μιας κοινωνίας (οικονομία, πολιτικό σύστημα, θρησκευτικό σύστημα, σεξουαλικότητα κτλ); Όσο αυτά τα ερωτήματα μονοπωλούνται από τους ειδήμονες της πολιτικής, νομικής, οικονομικής κ.ο.κ. «επιστήμης», τότε δεν ζούμε σε μια δημοκρατική κοινωνία. Και όσο, ακόμα και σε έναν δημοκρατικό θεσμό όπως μπορεί υπο προϋποθέσεις να είναι το δημοψήφισμα, αυτές οι ερωτήσεις παραμένουν προνόμιο της πολιτικής, οικονομικής και διανοητικής νομενκλατούρας τότε αυτός ο θεσμός από δημοκρατικός μετατρέπεται σε κάτι άλλο.

Δεύτερον. Ας πούμε πως τα παραπάνω προβλήματα κατά ένα μυστηριώδη τρόπο εξαφανίζονται και παύουν να υπάρχουν («σπάει ο διάολος το ποδάρι του», που λένε και στο χωριό μου). Η διεξαγωγή ενός δημοψηφίσματος απαιτεί ενημέρωση όλου του κόσμου. Τί είναι αυτός ο νόμος που θα ψηφιστεί, τί κίνδυνοι υπάρχουν, τί προοπτικές υπάρχουν, κ.ο.κ. Και όταν λέμε ενημέρωση προφανώς δεν λέμε να βγαίνει ο ΓΑΠ στην τηλεόραση και να τα λέει. Η τηλεόραση, έτσι όπως είναι διαμορφωμένη σήμερα είναι ένα κουτί αναπαραγωγής μονολόγων όπου χρησιμεύει μόνο και μόνο για να κάνει την εμφάνισή του ο «Κύριος των Σημασιών». Ενημέρωση σημαίνει τόσο την πραγματική δυνατότητα διεξαγωγής διαλόγου, ερωτήσεων, απαντήσεων, διαφωνιών και πάλης ιδεών μεταξύ κοινωνίας και πολιτικού σώματος (στις ολιγαρχικές κοινωνίες όπως σήμερα. Σε μια δημοκρατική κοινωνία, πολιτικό σώμα και κοινωνία θα αποτελούν ένα σημείο), όσο και τη δυνατότητα και των δύο «στρατοπέδων» να ακουστούν με ίση αντιμετώπιση. Με μία λέξη; Ισηγορία. Προφανώς το δημοψήφισμα αναπτύσσεται σε μια λογική του «ναι ή όχι». Επομένως όσο θα ακουστεί το ναι και θα εκφέρει τα επιχειρήματα του, τόσο και το όχι. Και προφανώς αυτό επιβαρύνει και τον ρόλο των Μέσων Μαζικής Εξαπάτησης. Και μετά από μια τέτοια διαδικασία, πού ξέρεις, ίσως και ο αγρότης και ο χωριάτης (βλ. πρώτη παράγραφο) να αποκτήσουν εκείνα τα εφόδια που χρειάζονται ώστε να διαμορφώσουν άποψη.

Τρίτον. Όταν ζητάς δημοψήφισμα ως Πρωθυπουργός, όπως εξηγήθηκε παραπάνω, το κάνεις διότι νιώθεις μια ανικανότητα να λάβεις μια πολιτική απόφαση και θέλεις να την λάβουν κάποιοι άλλοι για σένα εξ’ολοκλήρου. Αυτό τί σημαίνει; Πως από αυτούς τους άλλους, τους οποίους τους έχεις χεσμένους τόσο καιρό, ξαφνικά τους ζητάς κάτι. Τί είναι αυτό το κάτι; Να κάνουν αυτοί τη «δουλειά» αντί για εσένα. Επειδή λοιπόν στον καπιταλισμό η πολιτική είναι επάγγελμα, αυτοί οι άλλοι, που θα σπάσουν τόσο καιρό τα κεφάλια τους να πάρουν μια πολιτική απόφαση, πράγμα που σημαίνει ότι εσύ τους στερείς όλες τις σημαντικές τους καθημερινές δραστηριότητες όπως κατανάλωση, να δουν Κανάκη ή Χαζόπουλο για να ξεθυμάνουν, να παίξουν κανένα video game για να νιώσουν λίγο πρωταγωνιστές, γήπεδο, bar, έρωτα με τον εαυτό τους με διαμεσολάβηση εικόνων και αντικειμένων, τότε αυτούς τους ανθρώπους οφείλεις να τους πληρώσεις (ναι βρε σύντροφε, στην άλλη κοινωνία θα το καταργήσουμε το χρήμα, αλλά τί να κάνω αναγκάζομαι να γίνομαι και λίγο ρεφορμιστής και να μιλάω και για τούτη την κοινωνία). Το πιο λογικό πράγμα στον κόσμο είναι ο άνθρωπος που προσφέρει μια λύση για την πόλιν, δηλαδή για τους συνανθρώπους του και τον εαυτό του, αυτός που βοηθάει την κοινωνία του να καλυτερεύσει προκειμένου να διεκδικηθεί κι άλλη ελευθερία, ώστε να μην υπάρχει ούτε μισός άνθρωπος που να νιώθει καταπιεσμένος, να ανταμείβεται. Ναι ρε! Ξυπνήστε! Ελάχιστο αντίτιμο για τη συμμετοχή μας στα κοινά! Πού το παράλογο; Κάθε μέρα όλη μέρα να φτιάχνουμε θεσμούς για να γινόμαστε πιο ελεύθεροι και τις υπόλοιπες ώρες ο καθένας να ασχολείται με την πραγμάτωση της ατομικής του ευτυχίας και μάλιστα να ανταμειβόμαστε γι’αυτό. Κάθε μέρα αντί να πηγαίνουμε στη δουλειά και να ιδρώνουμε και να βρωμάμε και μετά να μας κοιτούν οι άλλοι στο αστικό λες και είμαστε λεχρίτες ενώ χωρίς την ύπαρξη μας δεν θα τρώγανε το ψωμί που σηκωθήκαμε να φτιάξουμε από τις 2 τα χαράματα (για τους άτυχους) ή να λιώνουμε στο facebook λουφάροντας και να κρυφοκοιτάζουμε τις πόρτες μην μπει το αφεντικό (για τους τυχερούς), να πηγαίνουμε 4 ή 5 ώρες, να συναντιόμαστε με άλλους ανθρώπους, να συζητούμε για το τί είναι δίκαιο, πώς φανταζόμαστε τη δικαιοσύνη ή την ελευθερία, τί ζωή θέλουμε, σε ποια κοινωνία να ζούμε, να πραγματοποιούμε τις σκέψεις και γι’αυτό φυσικά να πληρωνόμαστε. Οι αρχαίοι ημών πρόγονοι που τόσο πια τους θαυμάζετε ρε ελληναράδες αυτό δεν κάνανε σάματις; (και τώρα ο ελληναράς μετατρέπεται σε ανθέλληνα για να υποστηρίξει τον Μουσολίνι που οραματίζεται. «Ναι, αλλά οι αρχαίοι Έλληνες είχαν δούλους!!». Ε και; Γιατί οι σύγχρονοι Έλληνες δεν έχουν δούλους; Δούλος είναι αυτός που δεν έχει την δυνατότητα να κυβερνά και να κυβερνάται, που θα ‘λεγε και ο Αριστοτέλης. Και εσύ αυτή την δυνατότητα εκ των πραγμάτων δεν την έχεις. Μόνο στα χαρτιά. Και δεν πρέπει να μας ενδιαφέρει απλά τί γράφει ένα χαρτί, αλλά τι ισχύει στην πραγματικότητα. Φίλε πατριώτη για άλλη μια φορά είσαι εκτός θέματος)

Ένα δημοψήφισμα χωρίς τις ανωτέρω προϋποθέσεις, δηλαδή ισηγορία, ισονομία, ενημέρωση, ανταμοιβή και φυσικά τον σαφή καθορισμό του «τί» κάνει να είναι αυτό το ερώτημα και το «ποιός» το κάνει να είναι ως τέτοιο (εν προκειμένω η κοινωνία η ίδια και όχι η ολιγαρχία) δεν μπορεί να θεωρείται δημοκρατικός θεσμός. Και μια κοινωνία δεν μπορεί να θεωρείται δημοκρατική, όταν τα ερωτήματα έρχονται από την ιεραρχία (όταν έρχονται) και ακόμη περισσότερο υπάρχει ιεραρχία. Έτσι για να μην τρέφουμε αυταπάτες ότι επειδή μας παραχωρούν και καμιά διαδικασία σε εκφυλισμένη κι όλας μορφή μια φορά στα 50 χρόνια, πώς είμαστε καμιά δημοκρατική κοινωνία.

του Άρη Ελευθερούδη

14 σκέψεις σχετικά με το “Περί δημοψηφίσματος και δημοκρατίας

  1. «Ένα δημοψήφισμα χωρίς τις ανωτέρω προϋποθέσεις, δηλαδή ισηγορία, ισονομία, ενημέρωση, ανταμοιβή και φυσικά τον σαφή καθορισμό του «τί» κάνει να είναι αυτό το ερώτημα και το «ποιός» το κάνει να είναι ως τέτοιο (εν προκειμένω η κοινωνία η ίδια και όχι η ολιγαρχία) δεν μπορεί να θεωρείται δημοκρατικός θεσμός. Και μια κοινωνία δεν μπορεί να θεωρείται δημοκρατική, όταν τα ερωτήματα έρχονται από την ιεραρχία (όταν έρχονται) και ακόμη περισσότερο υπάρχει ιεραρχία. Έτσι για να μην τρέφουμε αυταπάτες ότι επειδή μας παραχωρούν και καμιά διαδικασία σε εκφυλισμένη κι όλας μορφή μια φορά στα 50 χρόνια, πώς είμαστε καμιά δημοκρατική κοινωνία»
    Ωραία, δεν τρέφουμε αυταπάτες. Αλλά μετά τι θα κάνουμε; Θα καθόμαστε και θα κοιταζόμαστε; Και πως θα αλλάξουν τα πράγματα; Πρέπει να αγωνισθούν οι πολίτες και πριν απ’ όλα να αρχίσουν να νοιώθουν πολίτες. Τα δημοψηφίσματα είναι ένας τρόπος. Μάλιστα κανείς δεν απαγορεύει να υπάρξουν αγώνες για τις προυποθέσεις ενός δημοψηφίσματος: π.χ. ως προς την δυνατότητα να ορίζονται τα ερωτήματα από τους πολίτες, αλλά και τους όρους διεξαγωγής ενός δημοψηφίσματος, που περιλαμβάνει αυτό το τελευταίο και την κάλυψη από τα ΜΜΕ…

    • Παύλε το κείμενο αναφέρεται καθαρά στο θέμα δημοψήφισμα και δημοκρατία και όχι στο τι μπορεί να συμβεί ή να κάνουμε μετά . Προσωπικά θα περιμένω λιγάκι ακόμα για να καταλάβω τι προσπαθούν να πετύχουν με το καινούριο φρούτο περί δημοψηφίσματος και μετά θα πάρω ξεκάθαρη θέση. Προφανώς στα ψευτοδιλήμματα ή κάλπες , στο ΝΑΙ ή ΟΧΙ (γιατί έτσι θα μπει πιθανότατα) απαντώ στα @@ μου και το ένα και το άλλο. Υπάρχει σοβαρό θέμα νομιμοποίησης με την συμμετοχή. Ακόμα δεν έχει ξεκαθαρίσει ποιος έδωσε γραμμή για το κόλπο γκρόσο , τα αμερικανικά ή τα ευρωπαικά αφεντικά καλά καλά…

  2. «Παύλε το κείμενο αναφέρεται καθαρά στο θέμα δημοψήφισμα και δημοκρατία»
    Σ’ αυτό αναφέρομαι και εγώ. Σ’ αυτό το σχόλιο δεν συγκεκριμενοποιώ, αναφέρομαι γενικά…

  3. Σκεφθείτε οτι και ο Παπαδοπουλος έκανε δημοψήφισμα. Να φύγει ο βασιλιάς η οχι!!!!! Τα δημοψηφίσματα για να λειτουργούν δημοκρατικά πρέπει να προτείνονται απο κάτω. Δηλαδή. Στην Ιταλία πριν πολλά χρόνια Διάφορες λαικές επιτροπές μαζεύοντας ένα συγκεκριμμένο αριθμό υπογραφών άναγκαζαν την κεντρική διοίκηση να προκυρήξει δημοψηφίσματα. Έτσι επιβλήθικε το διαζύγιο οι εκτρώσεις (που μέχρι σήμερα η παπαική εξουσία προσπαθεί να κάνει νέο δημοψήσισμα για να τις καταργήσει, αφου έχασε δύο φορές) και πολλά άλλα. Σήμερα τα δημοψηφίσματα είναι εκβιαστικά και παραπλανητικά. Και το δεδομένο δημ. ότι και να ψηφίσεις με τον τρόπο που θα τεθεί το ερώτημα θα είναι το ένα και το αυτό. Θα αποφασίσουμε αυτό που θέλουν αυτοί.
    Τί κάνουμε τώρα? Οργάνωση από τα κάτω με την δημιουργία λαικών επιτροπών ανα συνοικία κλπ και οι πολιτικές να πορεύονται απο εκεί. Μόνο έτσι οι ιδιώτες θα γίνουν πολίτες. Αυτή είναι χρονοβόρα διαδικασία βέβαια, δεν γίνεται όμως αλλιώς, το μόνο άμεσο είναι να ξαναβιώσουμε τις συγκεντρώσεις των αγανακτισμένων και μέσα απο εκεί να ξεκινήσουμε την μεγάλη προσπάθεια.
    Γιατί πρέπει άμεσα να δούμε και τα πρακτικά ζητήματα και όχι μόνο αμπελλοφιλοσοφία.
    ΔΗΜΗΤΡΗΣ

  4. Κανένα δημοψήφισμα της κοροϊδίας! Ουστ! Έξω όλοι οι άχρηστοι ξιπασμένοι! Σπίτια τους! (και στα παλιά που είχαν, όχι τα καινούρια που έκλεψαν)… Λαϊκή κυριαρχία με Λαϊκή Εθνοσυνέλευση, σε συνδυασμό με εκλογές ή με κυβέρνηση εθνικής σωτηρίας/ενότητας από πραγματικά αξιόλογους ανθρώπους και δήμευση περιουσιών των πουλημένων από το 1974 και μετά, καθώς και πέρασμά τους από δίκες. Να δεις τότε για πότε γεμίζουν τα (άδεια) ταμεία. Δεν θα παίζουν αυτοί με τις τύχες, τις ζωές και τα όνειρά μας.

    Έχουμε φορτωθεί στην πλάτη τους 300 χλιδάτους, πακέτο με τους χιλιάδες παρατρεχάμενους & “συμβούλους” τους της συμφοράς (κάτι 20χρονα, που ούτε καν έχουν τελειώσει ΑΕΙ και τα πληρώνουμε αδρά, από 3000€ και πάνω κάθε μήνα, επειδή οι γονείς τους κολλούσαν φακελάκια στις τοπικές της κάθε γειτονιάς∙ ολόκληρες ορδές ψηφοφόρων∙ ορδές!).

    Ποιό δημοψήφισμα και πράσινα άλογα;

    Αυτό, που όπως είπε και το BBC «είναι σα να βάζουν τις γαλοπούλες να ψηφίσουν, με ποιόν τρόπο θέλουν να τις ψήσουν τα Χριστούγεννα»;

    Γιατί «θα ψηθούν» έτσι κι αλλιώς οι «γαλοπούλες». Όλοι εμείς, δηλαδή.

    Δημοψήφισμα; Τώρα; Κατόπιν εορτής;

    Μιλάμε για τρελό δούλεμα.

    Δημοψήφισμα έπρεπε να γίνει πριν την ένταξη στο ΔΝΤ, πριν την ψήφιση του Μνημονίου, πριν την ψήφιση του Μεσοπρόθεσμου, πριν την ψήφιση κάθε εξοντωτικού & αυθαίρετα εφαρμοσμένου μέτρου.

    Τώρα; Δημοψήφισμα;

    Απορώ πως βγαίνουν κάποιοι και το υποστηρίζουν.

    Κανένα δημοψήφισμα της κοροϊδίας!

    Άλλωστε το δήλωσε και μόνος του: «Ας ανεξαρτητοποιηθούν όσοι θέλουν κι ας με ρίξουν τα μεσάνυχτα της Παρασκευής».

    Ακριβώς αυτό. Όποιος/α, τουλάχιστον θέλει να περισώσει την πολιτική του/της καριέρα, ή ότι απέμεινε μέσα στα ερείπια.

    Οπότε: να τσακιστούν να πάνε σπίτια τους οι άχρηστοι χλιδάτοι και να μας αδειάσουν τη γωνιά, για να δούμε τί θα κάνουμε.

    Λαϊκή κυριαρχία με Λαϊκή Εθνοσυνέλευση, σε συνδυασμό με

    1. Ή απ΄ευθείας εκλογές

    (με προσοχή για πιθανές νοθείες, από ορδές δύστυχων Πακιστανών ή Αλβανών μεταναστών, που το Σύστημα τους έδωσε “χαρτιά” για να τους χρησιμοποιήσει γι΄αυτόν τον λόγο, σε περίπτωση εκλογών, δηλαδή, ως ψηφοφόρους της συμφοράς, ενώ περιμένουν τα ίδια πολυπόθητα χαρτιά πολύ περισσότεροι, χρόνια μόνιμοι κάτοικοι της χώρας, χιλιάδες άλλοι μετανάστες Ρώσοι, Αλβανοί, Αφρικανοί, που ζουν πάνω από 30 χρόνια στη χώρα κι επειδή δεν χτύπησαν την πόρτα κάποιου κόμματος, ποτέ κανείς δεν ενδιαφέρθηκε γι΄αυτούς∙ ειδικά για όσους έχουν γεννηθεί στη χώρα)

    ή

    2. κυβέρνηση εθνικής σωτηρίας/ενότητας από αξιόλογους ανθρώπους, ειδικούς στον κάθε τομέα και με πραγματική διεθνή αναγνώριση,

    γιατί σιχαθήκαμε πια τις κοροϊδίες και τα νταραβέρια τους. Η δεύτερη, φυσικά (κυβέρνηση εθνικής σωτηρίας/ενότητας) χωρίς τους γνωστούς παρατρεχάμενους βολεψάκηδες των γνωστών κομμάτων.

    Κανένα δημοψήφισμα κατόπιν εορτής, που θα το τιγκάρουν στη νοθεία.

    Να πάρουν τον π@ύλ@ και να μας αδειάσουν τη γωνιά ομαδικώς οι άχρηστοι, καλύτερα.

    Τους έδιωξε ήδη ο κόσμος την 28η Οκτωβρίου 2011, δηλώνοντάς το σε κάθε πόλη ή χωριό του τόπου. Τους πήρε στο κυνήγι με αυγά και ντομάτες στις εξέδρες των «επισήμων».

    Λαϊκή κυριαρχία, εκλογές ή κυβέρνηση εθνικής σωτηρίας/ενότητας από πραγματικά αξιόλογους ανθρώπους και δήμευση περιουσιών των πουλημένων από το 1974 και μετά, καθώς και πέρασμά τους από δίκες.

    Να δεις τότε για πότε γεμίζουν τα (άδεια) ταμεία.

    Δεν θα παίζουν αυτοί με τις τύχες, τις ζωές και τα όνειρά μας.

    Τους πληρώναμε για να διοικούν. Αφού δεν έκαναν σωστά τη δουλειά τους, να τσακιστούν να φύγουν και να πάνε σπίτια τους.

    Τον π@ύλ@ και γρήγορα.

    Και να γυρίσουν πίσω τα κλεμένα.

    Το βρήκαμε τώρα… ο κάθε ξυπόλυτος και ξεβράκωτος βρέθηκε με βίλες, σκάφη, πισίνες και χλιδές, ενώ στο χωριό του δεν είχε ούτε παπούτσια να φορέσει.

    Πού τα βρήκε; Από το 5χίλιαρο που τον πληρώναμε για να παριστάνει τον βουλευτή;

    Ούστ! Έξω όλοι οι άχρηστοι ξιπασμένοι! Σπίτια τους! (και στα παλιά που είχαν, όχι τα καινούρια που έκλεψαν)…

    «Σε τούτα εδώ τα μάρμαρα, κακιά σκουριά δεν πιάνει »…

    Αυτός ο πανέμορφος τόπος δεν αξίζει τέτοια άσχημη τύχη.

    Οι κάτοικοι του τόπου αυτού, δεν αξίζουν τέτοια άσχημη τύχη και στυγνή εκμετάλλευση από τους απανταχού ναζιστές και αποικιοκράτες της Υφηλίου.

    Οι τύχες μας στα χέρια τα δικά μας!

    Εμείς θα αποφασίσουμε για το μέλλον μας! Όχι αυτοί!

    Ψηλά το κεφάλι! Όρθιοι όλοι!

    Να φύγουν οι κατακτητές και οι πουλημένοι απ΄τον τόπο που ζούμε και να εκδιωχθούν νομικά για τα εγκλήματά τους σε βάρος μας!

    Θέλουμε όλα τα κεκτημένα ανθρώπινα δικαιώματά μας πίσω!

    Δεν τρώμε πια κουτόχορτο!

    Ούστ!

    ——————————————————————————————————————————————-

    Όταν ο λαός μίλησε (28-10-2011), σε κάθε πόλη και χωριό του τόπου

  5. Συμφωνώ με τον προβληματισμό που βάζουν και τα σχόλια εδώ και γενικά και οι τρεις αναρτήσεις βοηθούν να διασαφηνιστούν τα πράγματα περί δημοψηφίσματος. Έγραψα στις άλλες μερικές σκέψεις. Εδώ να θυμίσω οτι έρχεται 17 Νοέμβρη, και πάλι πρέπει αυτή η επέτειος να είναι στα χέρι μας, να δώσουμε εμείς περιεχόμενο, και πιστεύω ότι έτσι θα γίνει και ελπίζω ότι τα παιχνιδάκια του ΓΑΠ και σια δεν θα μας ακυρώσουν.

  6. Αυτή η κυβέρνηση ΔΕΝ πρέπει να διενεργήσει κανένα δημοψήφισμα.
    Διότι αυτό θα την νομιμοποιούσε έμμεσα. Νομιμοποιώντας και σχεδόν οτι έχει κάνει.
    Αυτή η κυβέρνηση ΔΕΝ πρέπει να αναγνωριστεί ως νόμιμη αρχή ΜΕ ΚΑΝΕΝΑΝ ΤΡΟΠΟ.

    Να γίνουν εκλογές ή κάποιου τύπου υπηρεσιακή κυβέρνηση και εκείνη η κυβέρνηση να διενεργήσει τα απαραίτητα δημοψηφίσματα.

    Αυτοί ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΦΥΓΟΥΝ.

    Εχουν δημοσιεύσει τα ερωτήμα που θα περιλαμβάνει το δημοψήφισμα; Την διατύπωσή τους;
    ΟΧΙ.

    Ε, ας μας αδειάσουν τη γωνιά.

    Η θέση τους είναι στο μπουντρούμι και όχι να παριστάνουν και την νόμιμη κυβέρνηση που δικαιούται να διενεργεί και δημοψηφίσματα.

    Θραξ Αναρμόδιος

  7. Οπως ελεγε και ενα σαχλο φλωροτραγουδο » πισω απο τις λεξεις κρυβεται ο Αλεξης»

    Μεγαλες κουβεντες και προκλησεις εκ του ασφαλους οταν η αποριψη ηταν βεβαιη

    Κατα τ αλλα κρυφτουλι με τις λεξεις

    Καποτε κραδαινε λαβαρα δημοψηφισματος

    http://www.tovima.gr/politics/article/?aid=389995

    Σημερα που του προσφερεται η ευκαιρια για συγκρουση (και σ αυτο το επιπεδο), με μια παντελως κουρασμενη , διαλυμενη, ηττημενη σε ολα τα μετωπα κυβερνηση , στερημενη απο Λογο και προοπτικη και που μοναδικο της επιχειρημα ειναι το «υποκυψτε μην πεινασετε» , ενω την ιδια στιγμη ουτως η αλλως προωθει μονο λιτοτητα και πεινα, ο Αλεξης και ο ΣΥΝ γινονται λαγοι (με το προσχημα πως τους πεταξανε το γαντι ακομψα) και ζητανε ΜΟΝΟ εκλογες και καταμετρηση εκλογοπελατων

    Πισω απ αυτο ομως κρυβεται, η πληρης απουσια πειστικης θεσης για την επομενη μερα ενος ΟΧΙ και αυτο ειναι κατι που δεν μπορει επ απειρον να μενει στο σκοταδι

    Πως θα ειναι η επομενη μερα ?
    Ειμαστε γνωστες των δυσκολιων της ?
    Ειμαστε ετοιμοι να εγκαταλειψουμε τις λεωφορους μιας επιπλαστης δυτικης φαντασιακης ευμαρειας και να περπατησουμε τα μονοπατια μιας ζωης δυσκολης και αβεβαιης που ομως θα εχει ελευθερια , αλληλεγγυη και δικαιοσυνη ?

    Αυτα ειναι τα πραγματικα ερωτηματα και σ αυτα θα πρεπει να διαβουλευθει η κοινωνια και να καθορισει συνειδητα τη σταση της ,εξω απο Ιερολογιες περι ιερης οργης, ιερης αγααχτησης, ιερους λαους κλπ κλπ κλπ

    Οπως και να εχει, ειτε επιβληθει ειτε οχι το δημοψηφισμα απο το καθεστως (αδιαφορο στη τελικη) , το ερωτημα θα ειναι ζωντανο και σαν αιτημα προς συζητηση και δραση οφειλει να μπαινει σε συνελευσεις , σε παρεες , στους δρομους ,στις πλατειες , παντου

    Θα επιλεξουμε μια ζωη και ενα μελλον :

    Χρυσωμενοι με ευρωπαικο χαπι σκλαβοι , η μουτζουρηδες αξιοπρεπεις και ελευθεροι . σε αυτο καλουμαστε να απαντησουμε εμεις … ολοι εμεις

    Απ την αλλη σε ολοκληρη την αριστερα (κοινοβολευτικη και μη) απομενει, να τοποθετηθει εστω και την υστατη στιγμη με σαφηνεια , διχως λεονταρισμους , λαικισμους, ιερολογιες και φανφαρες, στο τι αυτη πρεσβευει , διοτι ο καιρος της φελολογιας σχολασε και οι περικοκλαδες του τυπου » ναι στην ευρωπη των λαων οχι στων μονοπωλιων» ,»να φυγουμε λιγο αλλα οχι εντελως», «θα δανειζομαστε απο κινεζους και ρωσσους» , «θα ανταλασσουμε τοματες με πετρελαιο της Νιγηριας» , » ελα μωρε και τι εγινε 2-3 μηνες θα ειναι το προβλημα αμα φυγουμε απο ΕΕ», «δεν θα αλλαξει τιποτα στη ζωη μας και θα μαστε μπερκετηδες» κλπ κλπ κλπ ειναι ωραια μονο για παραμυθια σε αυπνους

    Απλα να εκθεσουν το προβλημα , ακριβως ως εχει και να ρθουνε μαζι μας στην επιλογη…

    Μουτζουρηδες Αξιοπρεπεις και Ελευθεροι

    • θα συμφωνησω με μια μικρη διευκρινιση.

      «Ειμαστε ετοιμοι να εγκαταλειψουμε τις λεωφορους μιας επιπλαστης δυτικης φαντασιακης ευμαρειας και να περπατησουμε τα μονοπατια μιας ζωης δυσκολης και αβεβαιης που ομως θα εχει ελευθερια , αλληλεγγυη και δικαιοσυνη ?»

      οντως αυτο ειναι το πραγματικο «δημοψηφισμα», αλλα σε περιπτωση που τελικα επιλεξουμε την αποριψη ευρω και εε, η επιλογη μας αυτη δεν εγγυαται αναγκαστικα ελευθερια, αλλυλεγγυη και δικαιοσυνη.
      ειναι και αυτες επιλογες που θα πρεπει να κανουμε (με προαπαιτουμενη βεβαια την απαντηση στο βασικο ερωτημα που θετεις).

      κατα τα αλλα απο τις καπιταλιστικες επιχειρησεις-κομματα της αριστερας δεν θα περιμενα να κοψουν ποτε τα παραμυθια σε αυπνους. αυτο ειναι το βασικο εμπορευμα που πουλανε. δες εδω πολυ ενδιαφερουσα αναλυση: http://goo.gl/PMPOS

  8. Μη τσιμπατε απο ψευτοδημοψιφισματα.Το ερωτημα θα ειναι μνημονιο ή συστημικη χεωκοπια.Δεν ειναι χαζη η κατεστημενη ταξη να αυτοκτονησει πολιτικα,εκτος και αν πιστευετε πως ο ΓΑΠ ειναι πραγματι ηλιθιος.

  9. Κατ εμέ το θέμα «δημοψήφισμα» ανέδειξε δύο γεγονότα

    Πρώτον: Ο Τζέφρυ (και οι συν αυτώ) είναι αδίστακτος. Προκειμένου να παραμείνει στην εξουσία δεν έχει ιερό και όσιο,θα χρησιμοποιήσει τα πάντα,όλα τα μέσα, θεμιτά και αθέμιτα
    Δε ξέρω τι άλλο να περιμένουμε απ αυτόν πλέον….φοβάμαι τα χειρότερα
    (Ιδιαίτερα ανησυχητικό γεγονός το «ανακάτεμα» στο στρατό, στα καλά καθούμενα)

    Δεύτερον:Τα κόμματα της αντιπολίτευσης (ειδικά της αριστεράς) δεν έχουν πρόταση, δεν έχουν σχέδιο,δεν έχουν απολύτως τίποτα ….σκέτοι καιροσκόποι της πολιτικής
    Είναι τουλάχιστον «κουφό» να αρνούνται το δημοψήφισμα (και μάλιστα σε τόσο θετική-γι αυτούς-συγκυρία) αυτοί που μια ζωή είχαν λυσσάξει με τη λαική συμμετοχή

    Υ.Γ. Δε βλέπω φως στον ορίζοντα-προς όποια κατεύθυνση κι αν κοιτάξω !
    Μακάρι να βγω ψεύτης αλλά πιστεύω πως στο μέλλον οι σημερινές μέρες θα θεωρούνται εποχή των «παχέων αγελάδων»

  10. Και γιατί όχι τελικά δημοψήφισμα;

    Η ελληνική αστική τάξη και τα επιτελεία της έπαθαν αμόκ στην προοπτική του δημοψηφίσματος και ενός αποτελέσματος που θα έχει ένα πιθανό αποτέλεσμα να βγει η Ελλάδα από την ΕΕ και το ευρώ. Τα κανάλια αφήνιασαν: Ούτε ο Ανδρέας δεν τόλμησε κάτι τέτοιο, πως είναι δυνατόν να αποφασίσει ο λαός για την ευρωπαϊκή πορεία της χώρας, κλπ, κλπ.
    Ο ΓΑΠ, σε αντιδιαστολή με τους μειωτικούς χλευασμούς που ακούγονταν για τις ικανότητές του, απέδειξε ότι είναι ένας αστός πολιτικός μεγάλου διαμετρήματος. Ξαναθύμισε ότι πολιτικός δεν είναι μόνο ένας καλός λογιστής – διαχειριστής, αλλά ένας που δεν διστάζει σε πολιτικές πρωτοβουλίες. Continue reading →

    Περί δημοψηφίσματος και άλλων δαιμονίων
    Την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές «αγορές» και ευρωπαϊκές κυβερνήσεις κινούνται στους ρυθμούς της όξυνσης της κρίσης που πυροδοτήθηκαν από την προαναγγελία δημοψηφίσματος του Παπανδρέου, ενώ το Πασοκ μετρά προς το παρόν 152 βουλευτές.
    Ο ΓΑΠ γνώριζε σαφώς εξαρχής πως η πρόταση του θα προκαλούσε εκ νέου πολιτική κρίση σε τοπικό και ευρωπαϊκό επίπεδο και πως είναι μάλλον αδύνατο να διεξαχθεί σε 2,5 μήνες (πολύ-πολύ μακριά) ή και νωρίτερα το παραμικρό δημοψήφισμα γύρω από τη νέα δανειακή σύμβαση, δηλαδή την παραμονή στην Ευρωζώνη (και την ΕΕ). Continue reading →

  11. @ arsenelupin

    Συμφωνώ απόλυτα σε όσα λες!!! Αυτά τα δήθεν αμεσοδημοκρατικά δημοψηφίσματα είναι στημένα και πουλημένα από την αρχή. Φτιαγμένα προς όφελος των λίγων με σκοπό να χάψουν το παραμύθι οι πολλοί.

Σχολιάστε