Η τριπλή αλλοτρίωση του ανθρώπινου ζώου, η θρησκεία του χρήματος και οι ιοί.

(Προσχέδιο για ένα βιβλίο με τον ίδιο τίτλο)

Οι ιοί μας υποχρεώνουν να επανεξετάσουμε τι είναι η ζωή. Στους επιστημονικούς κύκλους μαίνεται η διαμάχη για το αν οι ιοί είναι μια μορφή ζωής ή όχι. Δεν υπάρχει όμως καμία διαμάχη για το αν είναι απαραίτητοι για την λειτουργία του οικοσυστήματος. Χωρίς αυτούς θα είχαμε άμεση κατάρρευση του. Για παράδειγμα χωρίς ένα συγκεκριμένο ιό, τον βακτηριοφάγο, δεν θα μπορούσε να υπάρχει οικοσύστημα όπως το γνωρίζουμε. Για μία σημαντική μερίδα βιολόγων οι ιοί είναι προκυτταρικές μορφές ζωής που ξεκίνησαν την ζωή σε αυτό το πλανήτη και των οποίων η εξέλιξη έφερε την δημιουργία των πρώτων μονοκύτταρων οργανισμών.

Τι είναι όμως η ανθρώπινη ζωή; Γνωρίζουμε ότι αποτελούμαστε από δεκάδες τρισεκατομμύρια κύτταρα τα οποία συνεργάζονται σε πολλαπλά επίπεδα και με διαφορετικούς τρόπους για να υπάρξει η αυταπάτη της μοναδικότητας της ζωής μας. Τα κύτταρα μας συνεργάζονται για να φτιάξουν ιστούς, οι ιστοί συνεργάζονται για να φτιάξουν όργανα, τα όργανα συνεργάζονται για να φτιάξουν συστήματα οργάνων και τα συστήματα οργάνων συνεργάζονται για να φτιάξουν την ολότητα του οργανισμού. Μέσα στον οργανισμό συνυπάρχουν και συμβιώνουν σε πολύ μεγαλύτερο αριθμό από τα τρισεκατομμύρια κύτταρα μας, μορφές απλούστερης ζωής όπως βακτήρια και μύκητες, το λεγόμενο μικροβίωμα. Χωρίς την συνύπαρξη με αυτούς τους μικροοργανισμούς δεν θα μπορούσε πάλι να σταθεί η ανθρώπινη ζωή. Επομένως αυτό που λέμε ανθρώπινη ατομικότητα είναι στην πραγματικότητα ένας γαλαξίας ζωής που αποτελείται από την συνύπαρξη και συνεργασία ενός αστρονομικού αριθμού διαφορετικών κυττάρων και μικροβίων. Κι αυτό ισχύει όχι μόνο για το ανθρώπινο ζώο αλλά για κάθε ζώο που έχει υπάρξει σε αυτό τον πλανήτη συμπεριλαμβανομένων κι αυτών που οι ανθρώπινες κοινωνίες έχουν αποφασίσει ότι η ύπαρξη τους είναι μόνο κατάλληλη για σφαγή. 

Το ανθρώπινο ζώο είναι περήφανο για τον εγκέφαλο του και αφιερώνει όλο και μεγαλύτερες προσπάθειες για να κατανοήσει την λειτουργία του. Επικρατεί η άποψη ότι αν αποκωδικοποιήσει όλα τα μυστικά του θα λύσει όχι μόνο το μυστήριο της ζωής αλλά και το νόημα της. Όμως πολύ σωστά έδειξε ο Alan Jasanoff στο Biological Mind, ο εγκέφαλος δεν μπορεί να σταθεί χωρίς την λειτουργία του υπόλοιπου σώματος και χωρίς το εξωτερικό περιβάλλον. Ακόμη βαθύτερα, η αλληλεπίδραση του εγκεφάλου με το υπόλοιπο σώμα και το εξωτερικό περιβάλλον αλλάζει την ίδια την λειτουργία του και την δομή του.

Μικρόβια μπορούν να κάνουν αγνώριστη την δράση του το ίδιο και η αισθητηριακή απομόνωση που τον αποκόβει από το εξωτερικό περιβάλλον. Εξωτερικό περιβάλλον αποτελούν τόσο η ευρύτερη φύση όσο και οι επαφές με το είδος μας. Δίνοντας υπερβολική έμφαση στον εγκέφαλο και αντιμετωπίζοντας τον ως κάτι ξέχωρο από το υπόλοιπο σώμα και το εξωτερικό περιβάλλον οδηγεί στη μυστικοποίηση του και τελικά στην μυστικοποίηση της ίδιας της ζωής.

Υπήρξε μια εποχή που το ανθρώπινο ζώο πολύ πριν εφεύρει τη γραφή και το χρήμα είχε μια ενότητα τόσο με τη φύση, όσο και με τις κοινωνίες του αλλά και το ίδιο το είδος του. Κάθε άνθρωπος ήταν οργανικό μέλος των κοινωνιών του και αντίκρυζε τη φύση με θαυμασμό και δέος. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπήρχαν και τότε προβλήματα και ότι ζούσαμε σε ένα παράδεισο. Γνωρίζουμε ότι από τότε είχαμε συμβάλλει στην εξαφάνιση ειδών και ότι από τότε υπήρχαν διαμάχες ακόμη και πόλεμοι μεταξύ διαφορετικών ανθρωπίνων ομάδων που είχαν αποκοπεί η μία από την άλλη. Οι ανθρωπολόγοι ακόμη ερευνούν και ερίζουν για την έκταση εκείνων των προβλημάτων, δυστυχώς συχνά κουβαλώντας τις προκαταλήψεις και τα πλαίσια της δικής μας εποχής.  Η αλήθεια όμως παραμένει ότι το ανθρώπινο ζώο με τους τότε περιορισμούς και μύθους του, με τους τότε κινδύνους και φόβους του ήταν περισσότερο από ποτέ ενωμένο με την φύση τις κοινωνίες και το είδος του ώστε να βγάλει αργότερα ιστορίες για το χαμένο παράδεισο του. 

Κάποια στιγμή πιθανά λόγω γεωλογικών και περιβαλλοντικών γεγονότων που απείλησαν την ίδια την ύπαρξη του είδους μας εξαφανίζοντας πολλά άλλα, το ανθρώπινο ζώο ξεκίνησε μια ιστορική διαδικασία που μας έφερε την γεωργία, την κτηνοτροφία, την δημιουργία κρατών, την διάσπαση του σε ξεχωριστές τάξεις, τον ξεπεσμό των ανθρώπων σε δούλους, τον υποβιβασμό της γυναίκας και την οργάνωση των πολέμων ως καθήκον για τη συντήρηση και επέκταση των κρατών. Τότε εφευρέθηκε η γραφή και τότε εφευρέθηκε το χρήμα που από την αρχή του ήταν μια συμβολική έκφραση εξουσίας και ελέγχου με την ικανότητα του να δημιουργεί χρέος. Η διαδικασία έχει περιγραφεί πολύ καλά στο βιβλίο του David Graeber:  «Debt the First 5000 thousands years». 

Τότε μπήκαν τα πρώτα θεμέλια για να ριζώσει η τριπλή αλλοτρίωση του ανθρώπινου ζώου. Αλλοτρίωση από τη φύση,τις κοινωνίες και το είδος του.

Η διαδικασία της τριπλής αλλοτρίωσης εκκινήθηκε με την δημιουργία των ταξικών πολιτισμών αλλά πέρασε σε άλλα επίπεδα στην διάρκεια της εξέλιξης τους. Αλλοτρίωση είναι η διαδικασία αποξένωσης του ανθρώπου από τον ίδιο του τον εαυτό. Κάθε διαφορετική πλευρά της τριπλής αλλοτρίωσης του γιγαντώθηκε σε διαφορετικές ιστορικές στιγμές ώστε να φτάσουμε στην εποχή μας και οι τρεις πλευρές της να είναι τερατώδεις. Η διαδικασία δεν θα μπορούσε να γίνει αν το ανθρώπινο ζώο δεν είχε την ικανότητα συνείδησης.

Η συνείδηση είναι ένα επιφαινόμενο της ζωής με την ικανότητα να χρησιμοποιεί συμβολική σκέψη, μεταφορές και αφαιρέσεις κατασκευάζοντας το δικό της κόσμο και εκφράζοντας τον σε λόγο. Αυτή η ικανότητα της είναι η μεγαλύτερη ευλογία και κατάρα του είδους μας. Δημιούργησε την επιστήμη και τις τέχνες αλλά και ολέθριους μύθους για την πραγματική θέση μας στο φυσικό κόσμο. Ο Πλάτωνας την χρησιμοποίησε για να οδηγηθεί στο πιο ακραίο συμπέρασμα. Ότι τα γεννήματα τις συνειδήσεις, οι ιδέες, έχουν στην καθαρή μορφή τους το κλειδί της ύπαρξης ενώ ο φυσικός κόσμος είναι η σκιά που έχουμε παγιδευτεί. Αυτή η αντιστροφή όπου στο βάθρο κάθονται οι καθαρές ιδέες χωρίς καμία συσχέτιση με τον φυσικό κόσμο και στον πάτο η φύση από την οποία πρέπει να απαλλαχτούμε για να φτάσουμε στην πραγματική ουσία μας, οδήγησε στην γιγάντωση της αλλοτρίωσης από την φύση και στον θρίαμβο θρησκειών που έχουν ως βάση τη διάκριση φύση πνεύματος με το πνεύμα να είναι το ανώτερο και τη φύση το κατώτερο.  

Ο φυσικός κόσμος με την τεράστια ποικιλομορφία του και τους εκατομμύρια διαφορετικούς οργανισμούς του που ζούσαν σε δυναμική ισορροπία και αλληλοεξαρτώμενη συμβίωση πολύ πριν εμφανιστεί το ζώο με την ικανότητα έλλογης συμβολικής σκέψης, υποβιβάστηκε σε ένα χώρο δοκιμασίας της συνείδησης χωρίς δική του αυθύπαρκτη αξία και η ίδια η ανθρώπινη ζωή ως ο χώρος που εξελίσσεται συγκεκριμένα το δράμα αυτής της δοκιμασίας. 

Με τον προτεσταντισμό και την μετατροπή του χριστιανισμού σε προσωπική υπόθεση σωτηρίας του πνεύματος, η απαξίωση της φύσης προχώρησε σε ένα νέο επίπεδο. Με ολοένα πιο εντατικό και συστηματικό τρόπο η φύση έγινε αντικείμενο εκμετάλλευσης, αρπαγής και χρησιμοποίησης για τον πλουτισμό των πιστών της. Ένα νέο σύστημα ο καπιταλισμός που βασίζεται στην εκμετάλλευση της φύσης μαζί με την εκμετάλλευση των ανθρώπων που αποτελούν μέρος της, απλώθηκε γρήγορα σε όλο τον πλανήτη σαρώνοντας με τα φονικά εργαλεία του ιμπεριαλισμού και της αποικιοκρατίας κάθε άλλο πολιτισμό που είχε διαφορετική σχέση με τη φύση. Στη θέση τους έφερε ένα νέο παγκόσμιο πολιτισμό που σαν νέος Μίδας ό,τι άγγιζε αποκτούσε χρηματική αξία μετατρεπόμενο σε αντικείμενο αγοραπωλησίας. Αυτό περιλάμβανε την εργασία σε όλες τις εκφράσεις της και τη φύση σε όλες τις μορφές της. 

Δίπλα σε μια αφαιρετική θρησκεία που είχε χάσει κάθε επαφή με την φύση εμφανίστηκε μια νέα θρησκεία που έγινε ο πραγματικός επίγειος κριτής όλων. Η θρησκεία του χρήματος. Αυτή η νέα θρησκεία δημιούργησε τα δικά της φετίχ και λατρευτικούς χώρους, τις δικές της τελετές και ιεροτελεστίες, τους δικούς της ιερείς και πιστούς, τους δικούς της αγίους και αμαρτωλούς. Τις τράπεζες και τους τραπεζίτες, τα χρηματιστήρια και τους χρηματιστές, το υλικό και άυλο χρήμα, τους οικονομολόγους και τους φιλοχρήματους, τους εκατομμυριούχους και τους άπορους. Σε αντίθεση με τις άλλες θρησκείες τούτη εδώ είχε ένα δυναμισμό και μια ικανότητα επέκτασης στις ανθρώπινες συνειδήσεις που δεν είχε όμοιο της. Ακόμη κι αυτοί που δεν ήθελαν να την ασπαστούν ήταν υποχρεωμένοι να ακολουθούν τους κανόνες της. 

Έτσι δίπλα στην γιγάντωση της αλλοτρίωσης της συνείδησης από το φυσικό κόσμο του οποίου ήταν  δημιούργημα της, γιγαντώθηκε και η αλλοτρίωση της συνείδησης από την ανθρώπινη κοινωνία. Ο άνθρωπος έπαψε να νιώθει ότι είναι οργανικό κομμάτι της κοινωνίας αλλά έπρεπε πλέον με ατομικό και ανταγωνιστικό τρόπο να εξασφαλίζει τα μέσα της επιβίωσης του.

Η διάλυση της ενότητας του ανθρώπου με την φύση προχώρησε σε μια νέα διάλυση της ενότητας του με τις ίδιες τις κοινωνίες του. 

Οι ταξικές κοινωνίες που εμφανίστηκαν ως ανάγκη να εξασφαλίσουν την διαιώνιση του ανθρώπινου ζώου σε συνθήκες που η φύση δεν μπορούσε πια απλόχερα να τον τροφοδοτεί, εκκίνησαν μια διαδικασία βίαιου καταμερισμού της εργασίας ο οποίος έφτασε σε νέα αφάνταστα επίπεδα όταν η θρησκεία του χρήματος ρίζωσε στις ανθρώπινες κοινωνίες. Αυτό από τη μία επέτρεψε στην ανθρώπινη γνώση να απογειωθεί και να αρχίσει να αναλύει και να εξηγεί τι είναι αυτή η φύση που εκμεταλλευόταν και από την άλλη δημιούργησε μία νέα σειρά από δουλειές που ήταν μόνο χρήσιμες για την κυκλοφορία, αναπαραγωγή και επέκταση του χρήματος. Παράλληλα έφερε έκρηξη σε τεχνολογίες που ανέβαζαν κατακόρυφα την παραγωγικότητα της εργασίας ή την αυτοματοποιούσαν.

Το ανθρώπινο ζώο λοιπόν που αλαζονικά περηφανεύεται ότι είναι το ανώτερο δημιούργημα αυτού του κόσμου βρέθηκε στην αξιοθρήνητη κατάσταση εξ αιτίας της ικανότητας της έλλογης συμβολικής συνείδησης του και της ανικανότητας του να την χρησιμοποιήσει σωστά, να είναι απόλυτα ξένος και με τη φύση και με τις κοινωνίες του. Όμως δεν έφτανε αυτό. Η θρησκεία του χρήματος απαιτούσε την δημιουργία ξεχωριστών εθνών με ενοποιημένες εσωτερικές αγορές, κοινό νόμισμα και χρηματικούς θεσμούς που να φροντίζουν για την προστασία και επέκταση της. Έτσι γιγαντώθηκε και η τρίτη πλευρά της αλλοτρίωσης του. Η αλλοτρίωση του ανθρώπου από το ίδιο το είδος του. Σημασία δεν είχε πια αν ήσουν άνθρωπος αλλά σε ποιο έθνος ανήκες. Και με την έκρηξη των νέων εθνών που ξεπήδησαν από παλιές αυτοκρατορίες ή αργότερα από το κουφάρι της αποικιοκρατίας που ήταν το αρχικό στάδιο επέκτασης της θρησκείας του χρήματος, ήρθε η τελική κατάπτωση ενός ζώου που πλέον ήταν απόλυτα ξένο και με τη φύση και με τις κοινωνίες του και με το ίδιο το είδος του.

Η παγκόσμια θρησκεία του χρήματος έφερε τοπικούς και παγκόσμιους πολέμους με νέα αναβαθμισμένα μέσα αλληλοεξόντωσης για να αποφασιστεί ποιο τοπικό παράρτημα της θα ενισχυθεί περισσότερο, γιγάντωσε την τριπλή αλλοτρίωση του ανθρώπου και οδήγησε σε τέτοιες καταστροφές στον φυσικό κόσμο ώστε να επηρεάζει αρνητικά ακόμη και το κλίμα του. 

Κι ενώ οι άγιοι της, οι δισεκατομμυριούχοι, μπορούσαν περισσότερο από ποτέ να ατενίζουν τον κόσμο σαν είναι δικός τους, κι ενώ μετέτρεπε την φύση σε ένα τεράστιο βωμό για να θυσιάζει μαζικά τα δημιουργήματα της, των οποίων τα βογγητά έκρυβε από τους πιστούς της κι ενώ μετέτρεπε τους μαζικούς φόνους αναπτυγμένων μορφών ύπαρξης μέσα σε άθλιες εγκαταστάσεις σε νέο χρήμα, ένα αρχέγονο δημιούργημα της καταξεσκισμένης φύσης ήρθε να χτυπήσει το τριπλά αλλοτριωμένο και αφόρητα αλαζονικό ζώο, αδιαφορώντας αν κατατάσσεται από αυτό ως ζωή ή μη ζωή.

Δεν ήταν η πρώτη φορά που οι ιοί είχαν φέρει αναταράξεις και ανατροπές στις ανθρώπινες κοινωνίες. Με τυφλό τρόπο είχαν στο παρελθόν αποφασίσει για την έκβαση πολέμων, για την καταστροφή πολιτισμών και κοινωνικοοικονομικών συστημάτων.

Σήμερα απέδειξαν ότι έχουν τη δύναμη να διαλύσουν το οικονομικό σύστημα που θεωρούνταν ότι είναι το μόνο εφικτό για την οργάνωση των ανθρωπίνων κοινωνιών. Ο καπιταλισμός είναι πια στην εντατική και ζει μόνο εξαιτίας της κρατικής παρέμβασης που για δεκαετίες είχε λοιδορηθεί από τους αρχιερείς του χρήματος ως επιζήμια. Εντυπωσιακό για μια υποτυπώδη μορφή ζωής που μέχρι πρόσφατα αγνοούσαμε την ύπαρξη της και για την οποία ακόμη γνωρίζουμε τα λιγότερα σε σχέση με τις άλλες.

Το τριπλά αλλοτριωμένο ζώο κατέφυγε φοβισμένο στην προστασία των εθνών κρατών που μέσα στον πανικό τους έκλεισαν τα σύνορα τους το ένα με το άλλο, πάγωσαν τις οικονομίες τους και έκλεισαν μαζικά τους πληθυσμούς τους μέσα στα σπίτια τους που μέσα στην ταξική διαστρωμάτωση των εθνικών κοινωνιών ήταν πολύ διαφορετικά. Άλλα ήταν παράγκες και άλλα μέγαρα με ιδιωτικούς στρατούς να τα φυλάνε. Αυτοί που δεν είχαν σπίτια αφέθηκαν στο έλεος του κράτους για να βρουν προσωρινή διαμονή.

Το τριπλά αλλοτριωμένο ζώο που καμάρωνε για την επιστήμη και τις τεχνολογίες του τρομοκρατήθηκε. Έπρεπε τώρα να κρατάει αποστάσεις, να πλένει συνεχώς τα χέρια του και να βγαίνει από τα σπίτια του με κρατική έγκριση. Οι ιερείς της θρησκείας του χρήματος υποχρεώθηκαν να κάνουν νέα θαύματα τυπώνοντας ασταμάτητα νέο χρήμα και παρεμβαίνοντας στο βασίλειο της σε μια κλίμακα που δεν είχαν αποτολμήσει ποτέ στο παρελθόν. 

Τα διαφορετικά έθνη κράτη που είναι τα τοπικά και πολλές φορές ανταγωνιστικά παραρτήματα της θρησκείας του χρήματος βρέθηκαν στην αδιανόητη θέση ένας ιός να κατατρώει τα θεμέλια τους. Τα συστήματα υγείας τους είχαν θυσιαστεί και αυτά στο βωμό της θρησκείας τους, η μεταδοτικότητα του ιού απειλούσε να φέρει χάος και διάλυση όλων των δομών τους. Όσα κράτη προσπάθησαν αρχικά να υποτιμήσουν την διασπορά του ιού αναγκάστηκαν να ακολουθήσουν τις μεθόδους του πρώτου κράτους που χτύπησε ανεξέλεγκτα τον ιό. Ένα ιδιότυπο σύμπλεγμα κρατών με το όνομα Ευρωπαϊκή Ένωση πίστεψε στην αρχή ότι δεν κινδυνεύει από αυτό τον ταπεινό ιό και δεν πήρε κανένα μέτρο να τον αντιμετωπίσει. Όταν ένα κράτος της χτυπήθηκε με σφοδρότητα αυτό οδήγησε σε διαφορετικές και παράλληλες αντιδράσεις στα άλλα κράτη του που το καθένα βρέθηκε να διαγωνίζεται ποιο θα κλείσει πιο γρήγορα και πιο αποτελεσματικά τους πληθυσμούς του στα σπίτια τους ειδικά ανάμεσα στα μικρότερα που είχαν θυσιάσει περισσότερο από τα αλλά τα συστήματα υγείας τους στην θρησκεία του χρήματος.

Το τριπλά αλλοτριωμένο ζώο σε αυτά τα κράτη είναι τώρα όχι μόνο υποχρεωτικά κλεισμένο στα σπίτια του, όχι μόνο χωρίς ουσιαστική βοήθεια γιατί κάτι τέτοιο δεν το επιτρέπει η θρησκεία του χρήματος που απαιτεί το χρήμα να δίνεται με αντάλλαγμα την εργασία του ή να έχει παραχθεί μαγικά στους θεσμούς του, όχι μόνο χωρίς μαζικά τεστ για να γίνει η γρήγορη ανίχνευση του ιού αλλά και περήφανο για τις κυβερνήσεις του που το έκλεισαν έγκαιρα και υποχρεωτικά στα τσιμεντένια κλουβιά του. 

Στην τριπλή αλλοτρίωση του βρίσκει φυσιολογικό να μην εμπιστεύεται τον ίδιο τον εαυτό του και τους γύρω του, φυσιολογικό να συνεχίζει να υπηρετεί την θρησκεία του χρήματος ακόμη και τώρα που δεν έχει τρόπο να πουλάει την εργατική του δύναμη και πληρώνει πρόστιμα για την αμέλεια του να αποκτήσει κρατική έγκριση για τις εξόδους του, φυσιολογικό να μην αναρωτιέται τι το περιμένει όταν ο μαζικός εγκλεισμός θα αρθεί και οι ιερείς της θρησκείας του χρήματος ετοιμάζουν από τώρα να θυσιάσουν το  βιωτικό επίπεδο και τα δικαιώματα του για να επαναφέρουν την λειτουργία της θρησκείας τους στην κανονικότητα της.

Χρειάστηκε ένας ταπεινός ιός για να φανεί ο ξεπεσμός του ανθρώπινου ζώου και η γελοιότητα της αλαζονείας του αλλά και σε τι άβυσσο μας είχε οδηγήσει η παντοδύναμη θρησκεία του χρήματος. 

Η τριπλή αλλοτρίωση στηρίζει την θρησκεία του χρήματος που με τη σειρά της ενισχύει την τριπλή αλλοτρίωση. 

Ήρθε ο καιρός επιτέλους αυτός ο φαύλος κύκλος να σπάσει.

Για να συμβεί αυτό απαιτείται η συνείδηση να απελευθερωθεί από τους ολέθριους μύθους μέσα στους οποίους είναι παγιδευμένη.

Να αρχίσει να αντιλαμβάνεται καταρχήν ότι η ίδια είναι κομμάτι της φύσης και όχι κάτι διαφορετικό από αυτή. Κι αυτό σημαίνει να αντικρίζει όλα τα δημιουργήματα της φύσης ως παραλλαγές βιολογικών υλικών με τα οποία έχει κοινά και με το σεβασμό και την αγάπη που ανταποκρίνεται σε αυτή την ομοιότητα.

Έπειτα να αντιληφθεί ότι ως ανθρώπινη συνείδηση μοιράζεται μια ικανότητα που είναι κοινή στο είδος της και τα αφηγήματα που τη χωρίζουν τεχνητά σε έθνη, ράτσες, τάξεις, φύλα και σεξουαλικούς προσανατολισμούς είναι αυτό ακριβώς αφηγήματα που συσκοτίζουν το κοινό της ικανότητας της συνείδησης στο είδος της. Να αντιληφθεί δηλαδή ότι αποτελεί ένα ενιαίο είδος στις διαφορετικές και ξεχωριστές ατομικές ποικιλομορφίες του και το τυφλό μίσος και η βία απέναντι σε οποιοδήποτε συνάνθρωπο του στο όνομα οποιαδήποτε διήγησης είναι έγκλημα προς το ίδιο το είδος του.

Να αντιληφθεί στη συνέχεια ότι είναι κομμάτι μιας παγκόσμιας κοινωνίας ανθρώπων ζώντας τοπικά μέσα σε αυτή και έχοντας ευθύνη να δράσει ώστε αυτή η κοινωνία να συνυπάρχει αρμονικά με τη φύση εξασφαλίζοντας σε κάθε μέλος της αξιοπρεπή διαβίωση. Αυτό σημαίνει ελεύθερη πρόσβαση στα αγαθά που είναι απαραίτητα για αυτή την αξιοπρεπή διαβίωση, ελευθερία έκφρασης και μετακίνησης, ελεύθερη πρόσβαση στην ίδια τη γνώση και στα μέσα που παράγουν τις τέχνες και τις επιστήμες. Να αντιληφθεί τέλος ότι αυτό μπορεί να γίνει με πανανθρώπινες αξίες που κάποιες συνειδήσεις έχουν αναλύσει και εκθέσει στην ιστορία του ανθρώπου και περιλαμβάνουν την αλληλεγγύη, την συμπόνια, την ευθύνη και την αγάπη. 

Ξαναβρίσκοντας η συνείδηση την επαφή της με τη φύση, το είδος της και την προοπτική μιας κοινωνίας χωρίς εκμετάλλευση, ιεραρχίες και εξουσία υπερβαίνει την τριπλή αλλοτρίωση της και ωθείται στο να δράσει συλλογικά ενάντια στους ιερείς της θρησκείας του χρήματος που συντηρούν και επεκτείνουν έναν κόσμο ελέγχου, επιτήρησης, τεχνητής αθλιότητας και ολέθρου πατώντας στις πιο σύγχρονες τεχνολογίες για να το καταφέρουν. 

Ο ιός άνοιξε ένα ιστορικό ρήγμα όπου όλα είναι δυνατά. Αυτό όμως είναι αντικείμενο ενός άλλου κειμένου με τίτλο: «Πανδημία, Καπιταλισμός, Θεωρίες Συνωμοσίας, Ολοκληρωτισμός και Επαναστάσεις»

Ενδεικτική βιβλιογραφία

1 The Biological Mind του Alan Jasanoff (Επιστημονικό βιβλίο κατανοητά γραμμένο που δείχνει την τριπλή αλληλεπίδραση εγκεφάλου σώματος και περιβάλλοντος)

2 The Viral Storm του Nathan Wolfe (Γραμμένο το 2011 είχε προειδοποιήσει από τότε για την έκρηξη νέων πανδημιών που φέρνει η συνύπαρξη αστικοποίησης σφαγείων ζώων και εξωτικής πανίδας)

3 Divine Currency του Devin Singh (Επεκτείνοντας ιδέες του Φουκώ και του Αγκάμπεν φωτίζει ιστορικά το μπόλιασμα της θρησκείας με το χρήμα και αντίστροφα)

4 Viruses Plagues & History του Michael Oldstone (Πολύ καλό βιβλίο για την επίδραση των ιών στην ανθρώπινη ιστορία)

5 Capitalism VS Freedom του Rob Larson (Εξαιρετική ανάλυση για την ασυμβατότητα καπιταλισμού και ελευθερίας)

6 Debt The First 5000 Years του David Graeber (Εξαιρετική ανθρωπολογική και ιστορική παρουσίαση της γέννησης του χρήματος και της υποδούλωσης που έφερε στο ανθρώπινο είδος)

7 Capitalism’s Holocaust of Animals της Katerina Kolozova (Φιλοσοφική ανάλυση της οντολογίας του καπιταλισμού που στηρίζεται στην μαζική σφαγή των ζώων για την αναπαραγωγή του.)

8 The Enchantments of Mammon του Eugene McCarraher (Εξαιρετική ανάλυση για το πως ο καπιταλισμός έγινε η θρησκεία της εποχής μας)

9 Biopolitical Imperialism του M.G.E Kelly (Μικρό βιβλίο που χρησιμοποιεί την έννοια της βιοπολιτικής όπως πρωτοδιατυπώθηκε για να αναλύσει το σημερινό ιμπεριαλισμό)

10 Money as God? Επιμελημένο από τους Jurgen von Hagen και Michael Welker (Συλλογή κειμένων για την θεοποίηση του χρήματος και την επίδραση της στην θρησκεία στην πολιτική στο νομό και στην ηθική)

11 The Robbery of Nature των John Foster και Brett Clark (Ενδιαφέρουσα μαρξιστική ανάλυση Shγια την καταστροφή του περιβάλλοντος)

12 Twilight of the Money Gods του John Rapley (Ξεσκέπασμα της σημερινής οικονομικής θεωρίας ως μια μορφή θρησκείας και ανάδειξη της ανάγκης υπέρβασης της)

13 Project Animal Farm της Sonia Faruqi ( Αποκαλυπτικό ταξίδι στη βιομηχανία κρέατος) 

14 Meatonomics του David Simon (Παρουσίαση των οικονομικών δυνάμεων που κρύβονται πίσω από την βιομηχανία κρέατος και πως επηρεάζουν τις διατροφικές επιλογές μας)

15 Bullshit Jobs του David Graeber (Πως το σημερινό σύστημα δημιουργεί άχρηστες και βαρετές δουλειές για την αναπαραγωγή του)

16 The Bleak Political Implications of Socratic Religion της Shadia Drury (Παρουσιάζει πως η Σωκρατική φιλοσοφία έτσι όπως παρουσιάστηκε από τον Πλάτωνα γιγάντωσε την ανθρώπινη αλλοτρίωση από την φύση και τις κοινωνίες του)

17 Demanding the Impossible A History of Anarchism του Peter Marshall (Καλογραμμένη ιστορική επισκόπηση της αναρχικής ιδέας)

18 Government of No one της Ruth Kinna (Καινούργιο βιβλίο που κι αυτό παρουσιάζει ιστορικά την δημιουργία και εξέλιξη της αναρχικής ιδέας με μεγαλύτερη έμφαση στο πολιτικό κομμάτι της)

19 The Birth of Energy της Cara Daggett (Πρωτότυπη ανάλυση για το πως η έννοια της ενέργειας είναι ιστορικά καθορισμένη με την γέννηση του καπιταλισμού)

20 The Power of Money του Robert Pringle (Βιβλίο γραμμένο από υποστηρικτή του σημερινού συστήματος που όμως αναγνωρίζει το πως οι δυνάμεις του χρήματος έχουν ξεφύγει από τον ανθρώπινο έλεγχο)

21 Cyborg Futures επιμελημένο από την Teresa Heffernan (Πολύ καλή συλλογή κειμένων για τη σημερινή τεχνολογία και τους κινδύνους υποδούλωσης που φέρνει)

22 Democracy Incorporated του Sheldon Wolin (Εξαιρετική ανάλυση για το πως οι δυνάμεις του χρήματος φέρνουν ένα νέο είδος ολοκληρωτισμού)

23 The Sexual Politics of Meat της Carol Adams (Πρωτότυπη φεμινιστική ανάλυση για το πως η υποδούλωση της γυναίκας πηγαίνει χέρι χέρι με την υποδούλωση των ζώων)

24 Our Symphony with Animals της Aysha Akhtar (Η βαθιά σύνδεση του ανθρώπινου ζώου με τα υπόλοιπα ζώα)

25 Guns Germs and Steel του Jared Diamond (Κλασικό πια βιβλίο για την ανθρώπινη εξέλιξη)

26 Our Common Wealth του Jonathan Rowe (Βιβλίο για την ανάγκη και την σημασία των δημοσίων αγαθών που είναι έξω από τον έλεγχο του κράτους και της αγοράς)

27 The Future of Work του Darrell West (Εξετάζει τις σημερινές τεχνολογικές τάσεις και δείχνει ότι δεν υπάρχει καμία ανάγκη για εργασία έτσι όπως υπάρχει σήμερα)

28 Imagined Communities του Benedict Anderson (Πολύ καλό βιβλίο για την γέννηση των εθνικισμών)

29 The Biology of Wonder του Andreas Weber (Εξαιρετικό βιβλίο για την αλλοτρίωση του ανθρώπου από την φύση)

30 The Tangled Tree του David Quammen (Πολύ καλή παρουσίαση της αλληλεξάρτησης όλων των μορφών ζωής και πως η εξέλιξη της έγινε με μη γραμμικό τρόπο ανάμεσα σε διαφορετικά είδη)

31 Shooting Up A Short History of Drugs and War του Lucasz Kamienski (Ανατρέπει την άποψη ότι το ανθρώπινο ζώο είναι βίαιο από την φύση του και δείχνει ότι πάντα χρειαζόταν ναρκωτικά για να λάβει μέρος σε πολέμους)

32 The Patterning Instinct του Jeremy Lent (Αν κάποιος θέλει να διαβάσει ένα βιβλίο από αυτή τη λίστα ας διαβάσει αυτό! Η καλύτερη σύνθεση ανθρωπολογίας, ιστορίας και νευροεπιστήμης που έχω διαβάσει και εξηγεί γιατί φτάσαμε στο σημερινό χάλι)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s