Γιάννης Χαρούλης

http://wp.me/pPn6Y-l2w

Πότε θα κάμει Ξαστεριά

Ερωτόκριτος

+ 9*

+Στίχοι >

Όσο βαρούν τα σίδερα

*

Σε Ψηλό Βουνό

*

Της Λήθης Το Πηγάδι

*

Στις Χαραυγές Ξεχνιέμαι

(Στίχοι-Μουσική: Θανάσης Παπακωνσταντίνου / 1993)

*

Τι Λάθος Κάνω

*

Χειμωνανθός 

*

Αποχαιρετισμός ( Θάλασσα / Μεσοπέλαγα αρμενίζω) – 1977

Στίχοι-Μουσική:  Κώστας Μουντάκης

*

Όλοι μου λένε γιάντα κλαίς-(Τα βάσανα)

*

Πονεμένη Καρδιά (Σαν είχες άλλον στην καρδιά)

*

*

Στίχοι >

Πότε θα κάμει ξαστεριά

Παραδοσιακό-Ριζίτικο (Κρήτη)

Πότε θα κάμει ξαστεριά,
πότε θα φλεβαρίσει,

να πάρω το ντουφέκι μου,
την έμορφη πατρόνα,

να κατεβώ στον Ομαλό,
στη στράτα του Μουσούρου,

να κάμω μάνες δίχως γιους,
γυναίκες δίχως άντρες,

να κάμω και μωρά παιδιά,
να κλαιν’ δίχως μανάδες,

να κλαιν’ τη νύχτα για νερό,
και την αυγή για γάλα,

και τ’ αποδιαφωτίσματα
τη δόλια τους τη μάνα…

stixoi.info

*

Ερωτόκριτος ( Τα θλιβερά μαντάτα )

Στίχοι:  Βιτσέντζος Κορνάρος
Μουσική:  Χριστόδουλος Χάλαρης
Πρώτη Εκτέλεση: Νίκος Ξυλούρης
Ήκουσες Αρετούσα μου
τα θλιβερά μαντάτα,
π’ ο κύρης σου μ’ εξόρισε
σ’ τση ξενιτιάς τη στράτα;
Τέσσερις μέρες μοναχά
μού δωκε ν’ ανιμένω,
κι απόκει να ξενητευτώ
πολλά μακρά να πηαίνω.
Και πώς να σ’ αποχωριστώ,
και πώς να σου μακρύνω
και πώς να ζήσω δίχως σου
στο ξορισμόν εκείνο;
Κατέχω το κι ο κύρης σου
γλήγορα σε παντρεύγει
Ρηγόπουλο, Αφεντόπουλο,
σαν είσαι συ γυρεύγει.
Και δεν μπορείς ν’ αντισταθείς
στα θέλουν οι γονείς σου,
νικούν τηνε τη γνώμη σου
κι αλλάσει η όρεξή σου.
Μια χάρη Αφέντρα σου ζητώ
κι εκείνη θέλω μόνο
και μετά κείνη ολόχαρος
τη ζήση μου τελειώνω.
Την ώρα π’ αρραβωνιαστείς
να βαραναστενάξεις
κι όντε σα νύφη στολιστείς
σαν παντρεμένη αλλάξεις,
ν’ αναδακρυώσεις καί να πεις,
Ρωτόκριτε καημένε,
τα σού τασα λησμόνησα, τα θέλες μπλιό δέ έναι.Και κάθε μήνα μια φορά

μέσα στην κάμερά σου,
λόγιαζε τα ΄παθα γιά σε

να με πονεί η καρδιά σου.

Και πιάνε καί τη ζωγραφιά,

πού βρες στ’ αρμάρι μέσα
και τα τραγούδια πού λεγα

κι όπου πολλά σ’ αρέσα.

Και διάβαζέ τα,

θώρειέ τα

κι αναθυμού κι εμένα,
πως μέ ξορίσανε μακρά στα ξένα.

Κι όντε σού πούν κι απόθανα,

λυπήσου με καί κλάψε
και τα τραγούδια πού βγαλα

μες’ στη φωτιά τά κάψε.

Όπου κι αν πάω κι ά βρεθώ

κι ότι καιρό κι ά ζήσω,
τάσσω σου άλλη να μη δω,

μηδέ ν’ ανατρανίσω.

Κι ας τάξω ο κακορίζικος

πως δε σ’ είδα ποτέ μου,
ένα κερίν αφτούμενο

ακράτουν κ’ ήσβησέ μου.

Κάλλια `χω σε με θάνατο παρ’ άλλη με ζωή μου,
για σέναν εγεννήθηκε στον κόσμο το κορμί μου.

*
Όσο βαρούν τα σίδερα
Παραδοσιακό (M. Ασία / Ιωνία)
[Πιθανόν παραδοσιακή μελωδία των αρχών του αιώνα, που πρώτος κατέγραψε στη δισκογραφία ο Στέλιος Φουσταλιέρης ή Φουσταλιεράκης, με τη φωνή του Ιωάννη Μπερνιδάκη ή Μπαξεβάνη το 1938. Οι στίχοι περιλαμβάνουν παραλλαγές από παλαιότερο σμυρναίικο τραγούδι του προηγούμενου αιώνα, που ηχογραφήθηκε στην Κωνσταντινούπολη γύρω στο 1910 με τίτλο «Βαρύτερα απ’ τα σίδερα».Το ίδιο τραγούδι τραγούδησε στις Η.Π.Α. με άλλους στίχους η Μαρίκα Παπαγκίκα.
Όσο βαρούν τα σίδερα, αμάν αμάν
βαρούν τα μαύρα ρούχα,
γιατί τα φόρεσα κι εγώ, κόσμε ψεύτη
για μια αγάπη που ‘χα.
Αμάν, είχα και υστερήθηκα το μωρό μου,
θυμούμαι και εστενάζω.
Άνοιξε γης μέσα να μπω, κόσμε ψεύτη
κόσμο να μην κοιτάζω.
*
Σε Ψηλό Βουνό  ( Ο αητός )
Παραδοσιακό-Ριζίτικο (Κρήτη)
Σε ψηλό βουνό,
σε ριζιμιό χαράκι,
κάθεται έν’ αητός.
Βρεμένος, χιονισμένος
ο καημένος και παρακαλεί.
Και παρακαλεί
τον ήλιο ν’ ανατείλει.
Ήλιε ανάτειλε,
ήλιε ανάτειλε.
Ήλιε λάμψε και δώσε
για να λιώσουνε
χιόνια από τα φτερά μου
και τα κρούσταλλα
από τ’ ακράνυχά μου.
Ήλιε ανάτειλε,
ήλιε ανάτειλε.
*

Της λήθης το πηγάδι (2001)

Στίχοι-Μουσική:  Μιλτιάδης Πασχαλίδης

Της παπαρούνας τον ανθό,
να μην τον εμυρίσεις.
Γιατί σε μένα μάτια μου
μια μέρα θα γυρίσεις.

Να μου γυρέψεις τη φωτιά
και του τρελού το χάδι.
Πάντα ζητούσες τα φιλιά
που αφήνουνε σημάδι.

Τα χάδια μου τα πέταξα
στης λήθης το πηγάδι.
Να μην τα βρουν οι αγκαλιές
που βγαίνουνε σεργιάνι.

Με διαβατάρικα πουλιά
Έρωτα να μην πιάνεις.
Γιατί είναι διαβατάρικα
και γρήγορα τα χάνεις.

Και σου κουρσεύουν τη λαλιά
κι ανάσα πια δεν έχεις.
Κι όλο γυρίζεις το πρωί
χάδι να μου γυρεύεις.

Τα χάδια μου τα πέταξα
στης λήθης το πηγάδι.
Να μην τα βρουν οι αγκαλιές
που βγαίνουνε σεργιάνι.

stixoi.info

*

Τι Λάθος Κάνω-2012

Στίχοι-Μουσική: Νίκος Πορτοκάλογλου

Μια φυλακή
είν’ ο κόσμος μακριά σου
μα η νύχτα αυτή
μου `φερε το άρωμά σου.

Τι λάθος κάνω
κι όλο φτάνω πιο κοντά
κι όλο σε χάνω
κι όλο απ’ την αρχή ξανά;
Όλο σε χάνω
κι όλο απ’ την αρχή ξανά,
τι λάθος κάνω
κι όταν φτάνω είν’ αργά;

Μια ξενιτιά
η ζωή χωρίς εσένα
κι απ’ την καρδιά
δεν γλιτώνεις μ’ ένα ψέμα.

Τι λάθος κάνω
κι όλο φτάνω πιο κοντά
κι όλο σε χάνω
κι όλο απ’ την αρχή ξανά;
Όλο σε χάνω
κι όλο απ’ την αρχή ξανά,
τι λάθος κάνω
κι όταν φτάνω είν’ αργά;

stixoi.info

*

Χειμωνανθός – 2006

Στίχοι: Ελένη Φωτάκη
Μουσική: Γιώργος Καζαντζής
Φθινόπωρο στον έρωτα
απόψε ανατέλλει,
αρισμαρί και μέλι
μύρισαν τα βουνά.
Κι εγώ κοιτάζω σιωπηλός
το χώμα το βρεγμένο,
σαν κάρβουνο αναμμένο
η ομορφιά πονά.
Φιλί γυρεύω του ουρανού
κι αυτός μου δίνει στάχτη,
μα απ’ της καρδιάς τ’ αδράχτι
σαν θέλω να κοπείς,
σαλεύουν τα πορτόφυλλα
κι η κλειδωνιά γυρίζει,
αέρας μου σφυρίζει
αν έρθεις, μην αργείς.
Γδύσου κι από τα μάτια μου
πάρε νερό και πλύσου,
ο χωρισμός θυμήσου
είναι χειμωνανθός.
Τη λύπη την κατοίκησα
σε νύχτα και σε μέρα,
σ’ αφήνω στον αέρα
για να σε βρω στο φως.
Η αγάπη φόβους και όνειρα
δειπνά προτού ραγίσει,
στου πόνου το ξωκλήσι
αγιάζει η ερημιά.
Κι εγώ μια θλίψη που ζητώ
για να με σημαδέψει,
το φως πριν βασιλέψει
θα σ’ αρνηθώ ξανά.
*

Αποχαιρετισμός ( Θάλασσα / Μεσοπέλαγα αρμενίζω) – 1977

Στίχοι-Μουσική:  Κώστας Μουντάκης
Μεσοπέλαγα αρμενίζω κι έχω πλώρα τον καημό
κι έχω την αγάπη πρίμα κι άλμπουρο τον χωρισμό.
Θάλασσα, μη με διώχνεις μακριά.
Χωρισμέ, μου ματώνεις την καρδιά.
Την κορφή του Ψηλορείτη με παράπονο θωρώ
και με δάκρυα απ’ την Κρήτη φεύγω κι αποχαιρετώ.
Θάλασσα, μ’ εξορίζεις μακριά.
Χωρισμέ, μου `χεις κάψει την καρδιά.
Μαύρη μοίρα το `χει γράψει, να μακραίνω, να χαθώ
και να ζω μακριά απ’ την Κρήτη κι από κείνη π’ αγαπώ.
Θάλασσα, μη με διώχνεις μακριά.
Χωρισμέ, μου `χεις κάψει την καρδιά.
 
*

Στις χαραυγές ξεχνιέμαι – 1993

Στίχοι-Μουσική: Θανάσης Παπακωνσταντίνου

Μάσκα δεν έχω να γυρνώ στο καρναβάλι ετούτο,

μόνο μια απόχη να τρυγώ της θάλασσας την πονηριά
και της σιωπής τον πλούτο.

Bάρα καλή, βάρα γερή, μια ντουφεκιά ζαχαρωτή
κι άσε να νιώσει η γαλαρία του χαρτοπόλεμου τη βία.

Σκουπίδι η σκέψη την πετώ, τη λογική απαρνιέμαι,
μ’ ένα σαράκι αρμένικο για δρόμους που δε θέλησα
στις χαραυγές ξεχνιέμαι.

Bάστα το νου, βάστα το νου να μην γκρινιάξει του καιρού
πού `φτιαξε με τον πόνο κλίκα και τσιγκουνεύεται στη γλύκα.

stixoi.info

*

Όλοι μου λένε γιάντα κλαίς-(Τα βάσανα)-1938

Στέλιος Φουσταλιέρης /Γιάννης Μπαξεβάνης

Ταμπαχανιώτικο*

Τα βάσανα μου χαίρομαι
τσι πίκρες μου γλεντίζω
κι αν ε μου πούνε για χαρές
εγώ δεν τσι γνωρίζω.

Τα βάσανα μου χαίρομαι
τσι πίκρες μου γλεντίζω.

΄Ολοι μου λένε γιάιντα κλαίς
κι αν κλαίω ποιόν πειράζω,
στον κόσμο εγεννήθηκα
καρδιές να δοκιμάζω.

Όλοι μου λένε γιάιντα κλαις
κι αν κλαίω ποιόν πειράζω,
στον κόσμο εγεννήθηκα
καρδιές να δοκιμάζω.

GreekConcerts LiveVideos

*

Πονεμένη καρδιά ( Σαν είχες άλλο στη καρδιά ) – 1940  (ή 1939)
Στίχοι / Τραγούδι:  Γιάννης Μπαξεβάνης (Μπερνιδάκης)
Μουσική / Μπουλγαρί:  Στέλιος Φουσταλιέρης (Φουσταλιεράκης)
Ταμπαχανιώτικο*
Σαν είχες άλλο στην καρδιά
τι μ’ ήθελες εμένα,
να με πληγώσεις να πονώ
ώσπου να ζω για σένα.
Παίζεις με τις φτωχές καρδιές
για να γλεντάς τα νιάτα
κι ύστερα τις ξελησμονάς
στου χωρισμού τη στράτα.
Όσο κι αν παίζεις και γλεντάς
θα `ρθει και σε η σειρά σου
και πίκρες κι αναστεναγμοί
θα κάψουν την καρδιά σου.
.

*3 από τις επόμενες αναρτήσεις θα είναι 3 εκτενή αφιερώματα στα Ταμπαχανιώτικα τραγούδια.

.

Γιάννης Χαρούλης

.

3 thoughts on “Γιάννης Χαρούλης

  1. Οσο θα υπάρχει ανάμεσά μας έστω και ένας Γιάννης Χαρούλης, που θα μπορεί να γεμίζει θέατρα και στάδια με τραγούδια από το μακρινό παρελθόν μας, κι από κάτω τα ελληνόπουλα να τον παρακολουθούν μαγεμένα, σας το λέω, δεν θα καταφέρει να μας τσακίσει κανένας.

  2. γεια σου Πειρατή, με τα ωραία σου!
    καλημέρα , και καλά κρασιά, βρέχει συνεχώς, έχασα τις βόλτες μου, πίνω κόκκινο κρασάκι και …..ερωτεύομαι ξανά….την ζωή γαμώτο!
    νάσαι καλά

Σχολιάστε

