Κωνσταντίνος ΙΑ’ Δραγάσης Παλαιολόγος: λιγότερο γνωστές πτυχές της Ιστορίας

http://wp.me/pPn6Y-gt9

Palaiologos

[…] Έτσι ή αλλιώς ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος πέθανε και δεν άφησε πίσω του απογόνους ή μήπως όχι; […]

.
Τρίτη 29 Μαίου 1453, η «Πόλις εάλω». Η Βασιλεύουσα πέφτει στα χέρια των Οθωμανών και ο τελευταίος της αυτοκράτορας, τα ξημερώματα αυτής της Τρίτης, πολεμώντας σαν απλός στρατιώτης σκοτώνεται στην πύλη του Αγίου Ρωμανού.
Θρύλοι, μύθοι και μυστικοί πόθοι συνόδευσαν τον θάνατό του.
.
Κάποιες φήμες θέλουν τον Μωάμεθ τον Πορθητή να διατάζει να βρουν τί απέγινε ο Κωνσταντίνος.
Λέγεται ότι βρέθηκε το άψυχο σώμα του κάτω από ένα σωρό άλλων πτωμάτων και το κεφάλι του για επιβεβαίωση στάλθηκε στον Μωάμεθ που το αναγνώρισε. Στην συνέχεια, με εντολή τού σουλτάνου, τάφηκε με τις αρμόζουσες βασιλικές τιμές, χωρίς όμως να ανακοινωθεί ο τόπος της ταφής.
.
Έτσι ή αλλιώς ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος πέθανε και δεν άφησε πίσω του απογόνους ή μήπως όχι;
.
Οι βυζαντινές πηγές της εποχής του Παλαιολόγου αλλά και μεταγενέστερα κείμενα του 16ου και 17ου αιώνα μας διαβεβαιώνουν ότι, είχε παντρευτεί δύο φορές, έμεινε χήρος λόγω του πρόωρου θανάτου και των δύο συζύγων του και μέχρι εκεί.
.
Κάποια όμως λατινικά κείμενα συγχρόνων του συνεχίζουν κάπως διαφορετικά την επίσημη ιστορία:
ο Παλαιολόγος έπειτα τον θάνατο των δύο πρώτων του συζύγων έζησε έναν παράφορο έρωτα με Ελληνίδα ευγενή, χωρίς να διευκρινίζεται αν έλαβε την έγγαμη μορφή, ενώ -σύμφωνα με κάποια πηγή της εποχής- ο καρπός της τελευταίας παράφορης (και συζυγικής;) σχέσης του ήταν ένας επιζών άρρεν διάδοχος.
.
.
Να πάρουμε τα πράγματα με την σειρά όμως.
Όντως ο Κωνσταντίνος παντρεύτηκε για πρώτη φορά τον Ιούλιο του 1428, σε ηλικία 23 ετών, τη Μαγδαληνή, ανιψιά του Λεονάρδου Β΄ Τόκκου, Λατίνου ηγεμόνα της Δυτικής Ελλάδας.
Η τελετή του γάμου έγινε μέσα στο στρατόπεδο, στους μύλους έξω από την Πάτρα, την οποία επρόκειτο να πολιορκήσουν τα στρατεύματα των Παλαιολόγων.
.
Ήταν μάλλον μία τυπική πολιτική απόφαση -κουμπαριά της εποχής- ενώ είναι πιθανόν ο μετέπειτα τελευταίος Ανατολικορωμαίος Αυτοκράτορας να μην είχε συναντήσει ποτέ την νύφη*.
(*ΒΜΡ:Οι μαρτυρίες λένε πως ο εν λόγω αρραβώνας έγινε χωρίς την παρουσία της νύφης.)
.
Ως προίκα πάντως έλαβε την πόλη Γλαρέντζα της Πελοποννήσου (σημερινή Κυλλήνη).
Η σύζυγός του, κατά τα προβλεπόμενα, βαπτίστηκε Ορθόδοξη και ονομάστηκε Θεοδώρα, αλλά πολύ σύντομα το 1429 πέθανε έγκυος στην Αχαΐα.
Έτσι μένει πρώτη φορά χήρος.
.
Δώδεκα χρόνια αργότερα το 1441 και υπό την ασφυκτική πίεση των οικείων του ιδιαίτερα της βασιλομήτορος Ελένης και καθώς ο αυτοκράτορας Ιωάννης, ο αδελφός του, δεν είχε αποκτήσει διάδοχο, έκανε δεύτερο γάμο.
Αυτή τη φορά παντρεύτηκε την Αικατερίνη, κόρη του Δορίνου Γατελούζου, επίσης λατινικής προελεύσεως, ο οποίος ηγεμόνευε στη Λέσβο, όπου έγινε ο γάμος.
.
Ο Κωνσταντίνος ήταν τότε δεσπότης της Πελοποννήσου.
Ο αδελφός του Δημήτριος όμως, ο οποίος διεκδικούσε τον θρόνο της Βασιλεύουσας, ήρθε σε συνεννόηση με τους Τούρκους και την απέκλεισε.
Τότε ο Κωνσταντίνος έσπευσε να βοηθήσει τον Ιωάννη.
Κατά το ταξίδι από την Πελοπόννησο στην Πόλη πήρε μαζί του και την έγκυο γυναίκα του.
Καθώς βρισκόταν λόγω θαλασσοταραχής στη Λήμνο, η Αικατερίνη, έγκυος ούσα, από τις κακουχίες του ταξιδιού ίσως, απέβαλε και πέθανε από τις επιπλοκές της αποβολής.
.
Μετά την απώλεια και της δεύτερης συζύγου, ο μετέπειτα ιστοριογράφος, βασιλικός ακόλουθος και προσωπικός του φίλος Φραντζής άρχισε πάλι τις προσπάθειες για την εξεύρεση καινούργιας νύφης για τον κύριο του.
Όμως δεν έβρισκε την κατάλληλη.
.
Τον Γενάρη του 1449 μετά τον θάνατο τού Ιωάννη Η΄, ο Κωνσταντίνος στέφθηκε αυτοκράτορας στον Μυστρά και πήγε στην Κωνσταντινούπολη με πολλές ελπίδες και μεγάλη αγωνία για το μέλλον της αυτοκρατορίας.
.
Από την άλλοτε Βασιλεύουσα του μισού εκατομμυρίου πληθυσμού είχαν μείνει καμιά πενηνταριά χιλιάδες φτωχός κόσμος που ουσιαστικά δεν είχε που αλλού να πάει.
Η Πόλη ήταν στραγγαλισμένη στρατιωτικά από τους Τούρκους και εμπορικά από Γενοβέζους και Βενετσιάνους.
.
Μετά την στέψη η ανάγκη παντρειάς του Κωνσταντίνου ήταν επιτακτική.
Μέσω του γάμου χρειαζόταν οπωσδήποτε μια σύζυγος που έπρεπε να είναι νέα, να διαθέτει αξιόλογη προίκα και η οικογένειά της να έχει τις κατάλληλες διεθνείς διασυνδέσεις.
.
Μετά πολλά, ο προξενητής και ακούραστος Φραντζής, αφού απέκλεισε τις πριγκίπισσες της Δύσης, για ανθενωτικούς λόγους, άρχισε διαπραγματεύσεις με γειτονικές βασιλικές οικογένειες που είχαν κόρη της παντρειάς. Πήρε λοιπόν σβάρνα το επιτελείο του και αλώνισε την Ανατολή.
Για να εντυπωσιάζει τους εστεμμένους ηγέτες είχε μαζί του μια μεγαλοπρεπή ακολουθία από άρχοντες, στρατιώτες, μοναχούς, γιατρούς, μουσικούς, αοιδούς.
Πίστευε πως τα πολύτιμα δώρα που μετέφερε θα έκαναν ευκολότερο το έργο του.
.
.
Το 1450 κατέληξε σε δυο λύσεις-νύφες, την κόρη του βασιλέως της Ιβηρίας (σημερινής Γεωργίας) και στην θυγατέρα του -έτσι και αλλιώς- βυζαντινού αυτοκράτορα της Τραπεζούντας. Αμφότερες είχαν μεγάλη προίκα.
.
Στην Τραπεζούντα, όπως αναμενόταν, του έγινε λαμπρή υποδοχή στο τοπικό παλάτι, που λίγο πολύ έμοιαζε με το αντίστοιχο των αυτοκρατόρων του Βυζαντίου, αλλά αρνήθηκαν το προξενιό.
.
Στην Ιβηρία, μόλις μαθεύτηκε ότι έφθασε η βυζαντινή αποστολή, οι κάτοικοι έσπευσαν να δουν από κοντά εκείνους τους περίεργους ανθρώπους από την Κωνσταντινούπολη και ν’ ακούσουν τη μουσική τους.
Ωστόσο, ο βασιλιάς Γεώργιος Η΄ ανακοίνωσε στον Φραντζή πως δεν έχει αντίρρηση για τον γάμο, αλλά εκεί συνηθιζόταν να δίνουν προίκα στη γυναίκα τους οι σύζυγοι και όχι το αντίστροφο.
.
Εκεί, όμως, που όλα φαίνονταν τελειωμένα, το 1451, πέθανε ο σουλτάνος Μουράτ Β’.
Αυτό ανέτρεψε όλα τα μέχρι εκείνη τη στιγμή σχέδια του αυτοκρατορικού συμβούλου.
Η Μάρα, σύζυγος του Μουράτ, κόρη του ηγεμόνα της Σερβίας Γεώργιου Μπράνκοβιτς, ανιψιά του αυτοκράτορα της Τραπεζούντας και ιδιαίτερη συμπάθεια του διαδόχου του Μουράτ, του Μωάμεθ του Β’, είχε σταλεί πίσω στον πατέρα της, φορτωμένη με δώρα και τιμές.
.
Τότε, μια φαεινή ιδέα γεννήθηκε στο μυαλό του αυτοκρατορικού συμβούλου.
Να μια νύφη που η παρουσία της θα έσωζε την ίδια την ύπαρξη της αυτοκρατορίας.
Ο πεπειραμένος Φραντζής σκέφτηκε πως για να βρει σύμμαχο ώστε το Βυζάντιο να αντιμετωπίσει την τουρκική απειλή, που αντιπροσώπευε ο Μωάμεθ Β’, έπρεπε να παντρέψει τον Κωνσταντίνο με τη Μάρα […].
Με αυτόν τον τρόπο ο αδελφός της θα μπορούσε να πειστεί να βοηθήσει τους Βυζαντινούς.
Εκτός αυτού η ίδια η Μάρα ήταν εξαιρετικά δημοφιλής στους Τούρκους και ασκούσε μεγάλη επιρροή στον θετό της γιό, Μωάμεθ (τον μετέπειτα Πορθητή) .
.
Το προξενιό ξεκίνησε πάραυτα.
Οι συγγενείς της χήρας, με τους οποίους γνωρίζονταν (η μητέρα του Κωνσταντίνου ανήκε στην αριστοκρατική Σερβική οικογένεια των Δραγασέων ), έδωσαν τη συγκατάθεση τους.
Τον γάμο ενέκρινε και η ιεραρχία της Εκκλησίας.
Όμως,η Μάρα είχε αποφασίσει να μην ξαναπαντρευτεί, επειδή είχε κάνει ένα τάμα:
αν απελευθερωνόταν από τα χέρια των μουσουλμάνων, θα αφιερωνόταν στον θεό που της χάρισε την ελευθερία της. Προτιμούσε λοιπόν να κλειστεί σε μοναστήρι και να περάσει εκεί την υπόλοιπη ζωή της.*
*(ΒΜΡ: Σύμφωνα με το Γεώργιο Φραντζή, μετά το θάνατο του συζύγου της, το 1451, η Μάρα προσπάθησε να πείσει τον τελευταίο Βυζαντινό αυτοκράτοραΚωνσταντίνο ΙΑ’ Παλαιολόγο να τή νυμφευθεί, χωρίς, όμως, να επιτύχει το στόχο της.)
.
Ο Κωνσταντίνος, αποφάσισε, τελικά, να επιλέξει την πριγκίπισσα της Ιβηρίας (σημερινής Γεωργίας), της οποίας το όνομα παραμένει άγνωστο.
Ο ηγεμόνας της Ιβηρίας θα έδινε στην κόρη του ως προίκα πολύτιμα σκεύη, χρυσό και ασήμι, πολύτιμους λίθους και μαργαριτάρια, καθώς οι αρχικές τσιγκουνιές είχαν παραχωρήσει την θέση τους στον πόθο για διασύνδεση με την υπερχιλιετή Ανατολική Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία, ακόμη και στην τότε οικτρή και οριακή της κατάσταση.
.
Τον Σεπτέμβριο του 1451 ο Κωνσταντίνος υπέγραψε χρυσόβουλο βάζοντας τρεις σταυρούς με κόκκινο μελάνι ως απόδειξη του λόγου του και επικύρωση της υπόσχεσης του γάμου.
Το έστειλε με τον πρέσβη της Ιβηρίας στον βασιλιά Γεώργιο με τα εξής λόγια:
«Συν Θεώ τω ερχομένω έαρι ελεύσεται μετά τριήρεων παραλαβείν την εμήν σύνευνον την νεόνυμφον».
.
Το Οθωμανικό κάστρο Ρούμελι Χισάρ
Ρούμελι Χισάρ
.
Πάνω όμως που ξεκινούσε και πάλι να παραλάβει την νύφη ο Φραντζής, την άνοιξη του 1452, εκδηλώθηκε η εχθρική πράξη του Μωάμεθ στην ασιατική πλευρά του Βοσπόρου.
Με την ανέγερση στον Βόσπορο τού υψηλού φρουρίου Ρούμελι Χισάρ, η Πόλη κινδύνευε άμεσα και έτσι κάθε μέριμνα για γάμους, έπρεπε να παραχωρήσει τη θέση της σε πράξεις που συνδέονταν με την άμυνα της Πόλης.
Ύστερα από αυτό, ο γάμος ματαιώθηκε και η νύφη δεν έφτασε ποτέ στην Κωνσταντινούπολη, τα πράγματα έπαιρναν άσχημη τροπή και ο Κωνσταντίνος εξακολούθησε να ζει χωρίς επίσημη σύζυγο.
.
.
Αυτά συνέβησαν πριν την Άλωση και τα περισσότερα το ξέρουμε κυρίως από τον Φραντζή.
Ωστόσο, μετά την Άλωση της Πόλης γεννήθηκαν θρύλοι και λαϊκά τραγούδια που μιλάνε «για μία γυναίκα του αυτοκράτορα που τάχα σκοτώθηκε από τους Οθωμανούς μαζί με τα παιδιά της».
.
Ο καρδινάλιος Ισίδωρος, ο άνθρωπος του Πάπα στην Κωνσταντινούπολη, που ήταν παρών σε όλη τη διάρκεια της πολιορκίας και κατάφερε να γλιτώσει, αλλάζοντας ρούχα και καταφεύγοντας σε Βενετσιάνικο πλοίο, στον θρήνο του για την Άλωση γράφει ότι ο Κωνσταντίνος είχε σύζυγο και θυγατέρες, οι οποίες βιάσθηκαν από τον Μωάμεθ και τους στρατιώτες του και μετά κομματιάστηκαν.
Κανείς όμως δεν πήρε στα σοβαρά αυτά τα λόγια αφού δεν επιβεβαιώθηκαν.
.
Ίσως όμως η πλέον αιρετική πηγή είναι η κάτωθι:
Ο επίσκοπος της Σιέννας, Αινείας Σίλβιος Πικκολόμινι, ο μετέπειτα πάπας Πίος Β΄, έγραψε σ’ ένα υπόμνημα του πως «ο Κωνσταντίνος είχε γιο, ο οποίος μετά την Άλωση διασώθηκε στο Πέραν, όπου τον πολιόρκησαν οι Τούρκοι».
.
Άρα είναι δυνατόν να υπήρξε απόγονός του Παλαιολόγου, χωρίς να γνωρίζουμε την τύχη του;
Ήταν πιθανόν αυτός να φυγαδεύθηκε;
Αν ήταν νεκρός, ο Πίος ο Β΄ θα το ανέφερε ρητά.
Η αποσιώπηση της τύχης του, δίνει μια άλλη διάσταση της συνέχειας του αυτοκρατορικού αίματος του τελευταίου αυτοκράτορα της Ανατολικής Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας εν μέσω Οθωμανικής κατοχής.
.
Το 1855 εκδόθηκε στην Πετρούπολη της Ρωσίας η «διήγηση του Ανώνυμου Μοσχοβίτη», που φέρεται να ήταν παρών στην πτώση της Πόλης και έγραψε ότι η αυτοκράτειρα με τον Κωνσταντίνο, τον Πατριάρχη, τους Επισκόπους και τον κλήρο πήγαιναν κάθε μέρα στην Αγία Σοφία και απηύθυναν δεήσεις για την διάσωση της Πόλεως.
Μάλιστα, ο πατριάρχης την 25η Μαΐου συμβούλεψε τον αυτοκράτορα να εγκαταλείψει την πόλη μαζί με την αυτοκράτειρα.
.
Βέβαια, είναι σίγουρο ότι την στιγμή της Αλώσεως δεν υπήρχε πατριάρχης στην Κωνσταντινούπολη, αφού ο Αθανάσιος Β΄ είχε παραιτηθεί ήδη από το 1450.
Στην ίδια διήγηση, όμως, υπάρχει μια ενδιαφέρουσα παράγραφος:
την ημέρα της Άλωσης ο Κωνσταντίνος κοινώνησε των αχράντων μυστηρίων μαζί με τη σύζυγο του.
Στη συνέχεια ο Λουκάς Νοταράς παρέλαβε την αυτοκράτειρα μαζί με άλλες γυναίκες της αριστοκρατίας και την έστειλε στα πλοία του Ιωάννη Ιουστινιάνη, που τη μετέφεραν στα νησιά του Αιγαίου και στην Πελοπόννησο. Μάλιστα, η διάσωσή της αναγγέλθηκε αργότερα στον σουλτάνο, όταν ζήτησε να μάθει τι απέγινε ο Κωνσταντίνος.
Σίγουρα κάτι πρέπει να υπήρξε που έδωσε τον «καπνό», αλλά το μέγεθος της «φωτιάς» το αγνοούμε.
.
Στηριγμένοι στους θρύλους και στα σχετικά τραγούδια, ορισμένοι μελετητές δεν αρκούνται στη μαρτυρία του Φραντζή, ο οποίος είναι μεν έγκυρος χρονικογράφος, αλλά η φιλία του με τον Κωνσταντίνο δεν του επέτρεπε τη δημοσίευση σχολίων, περιστατικών ή γεγονότων που πιθανότατα να έθιγαν την προσωπικότητά του ή να δημιουργούσαν αρνητικές εντυπώσεις για τον ίδιο ή ακόμη και θετικές για κάποιους εχθρούς του (π.χ. τον μεγάλο δούκα Λουκά Νοταρά, φαίνεται πασιφανέστατα στο «Χρονικό» ότι δεν τον χώνευε με τίποτα).
Ερευνώντας αρχεία και βιβλιοθήκες ανακάλυψαν πως ο Κωνσταντίνος όχι μόνο δεν ήταν άγαμος μετά τον θάνατο της συζύγου του, αλλά ήταν μνηστευμένος.
Εκλεκτή της καρδιάς του ήταν η Άννα Νοταρά, κόρη του Λουκά Νοταρά, ο οποίος μετά την Άλωση θανατώθηκε από τον Μωάμεθ τον Πορθητή.
Τα στοιχεία που υπάρχουν για το ζήτημα αυτό δεν είναι καθόλου αμελητέα χωρίς να αποτελούν σαφείς αποδείξεις.
.
Λίγο καιρό μετά την Άλωση εμφανίζεται στην Βενετία η Άννα Νοταρά.
Πλήθος προσφύγων της Βυζαντινής αυτοκρατορίας συρρέουν γύρω της.
Φαίνεται να έχει μαζί της σοβαρή περιουσία.
Με ένα γύρισμα της τύχης πληρώνει λύτρα για την απελευθέρωση του «εχθρού» Φραντζή, προσπαθεί να ιδρύσει μια ελληνική πόλη έξω από την Σιέννα και να οργανώσει μια νέα βυζαντινή κοινωνία που θα «ανάσταινε» το νέο ελληνισμό, αυτόν που δεν μπόρεσε να στήσει ο άτυχος αρραβωνιαστικός της και αυτοκράτορας.
.
Η Άννα Νοταρά είχε σχέδια μεγαλεπήβολα.
Μάζεψε γύρω της όλους τους ξενιτεμένους, μαζί της είχαν έλθει στη Βενετία και χιλιάδες στρατιώτες από το ηττημένο Βυζάντιο, ζητώντας καταφύγιο στη Δύση, την πίστευαν, τη λάτρευαν, την έβλεπαν σαν αυτοκράτειρα.
Προσπαθεί να φτιάξει Ορθόδοξη εκκλησία, της το αρνούνται (λίγα χρόνια μετά τον θάνατό της κτίζεται τελικά με χρήματα που κληροδότησε).
Ιδρύει λίγα χρόνια μετά τον Γουτεμβέργιο, Ελληνικό τυπογραφείο.
Τυπώνει το πρώτο ελληνικό λεξικό: το «Ετυμολογικόν Μέγα κατά αλφάβητο τον πάνυ ωφέλιμο».
.
Πώς μπορεί να συνέβαιναν όλα αυτά σε μια ανδροκρατούμενη κοινωνία εάν δεν υπήρχε ένα ιστορικό υπόβαθρο;
Ιταλοί ερευνητές ανακάλυψαν ποικίλες καταγραφές στα αρχεία της Βενετίας, όπου κατέφυγε η Άννα, ώστε τη χαρακτήριζαν χήρα του τελευταίου Βυζαντινού αυτοκράτορα, έστω κι αν δεν υπήρχαν σαφείς αποδείξεις περί τούτου.
.
Θρήνος Κωνσταντίνου Παλαιολόγου
.
Η Άννα πέθανε υπέργηρη και ανύμφευτη (αν δεν είχε παντρευτεί τον Παλαιολόγο) στην Βενετία το 1507.
Στα λατινικά έγγραφα της εποχής μνημονεύεται ως sponsa imperialis, λατινιστί μνηστή του αυτοκράτορα.
.
[…] για τις πιθανές θανατωμένες κόρες του μαρμαρωμένου βασιλιά ή τον πιθανό επιζήσαντα διάδοχο ουδείς τόλμησε ποτέ να αμφισβητήσει, αντικρούσει ή επιβεβαιώσει φυσικά τις μαρτυρίες (ή θεωρίες) των Ιταλών επισκόπων.
Ιδίως στην περίπτωση που όντως διασώθηκε ένα μικρό αγόρι γόνος του Κωνσταντίνου Παλαιολόγου, είναι φυσικό ο φόβος της άμεσης δολοφονίας του από Τούρκους να σίγησε πολλά «ευσεβή» στόματα.
[…]  ίσως ο μύθος του μαρμαρωμένου βασιλιά να ήταν μία κρυπτογραφική ιστορία και πρόσχαρη είδηση της εν ζωή συνέχειας της τελευταίας γενεάς μεγάλων αυτοκρατόρων του Βυζαντίου, μίας γενεάς ζωντανή απειλή – όλεθρος για τους Οθωμανούς κατακτητές και τους εξισλαμισμένους ακολούθους τους. […]
.
Πηγές θέματος:
1)Γεωργίου   Φραντζή «Μεγάλο Χρονικόν»
2)Σειρά από τα «Ιστορικά του Έθνους»
3)Χρύσας Μαλτέζου «Άννα Παλαιολογίνα Νοταρά»,
4)«Νέα Πνευματική Αντίδραση», ιστοσελίδα
Επιμέλεια-Ανάρτηση: Τάκης Ευθυμίου

*

Advertisements

8 σκέψεις σχετικά με το “Κωνσταντίνος ΙΑ’ Δραγάσης Παλαιολόγος: λιγότερο γνωστές πτυχές της Ιστορίας

  1. …λιγότερο γνωστές πτυχές της Ιστορίας :Τι ζητάν οι εθνικισμοί; Να σκοτώνονται οι λαοί για του αφέντη το φαί!!!

    Ο οικουμενισμός του βυζαντινού πολιτισμού κατάντησε Βυζαντινή αυτοκρτοαρία λόγω της σύγκρουσης του νεοτουρκικού εθνικισμού και του ελληνικού εθνικιστικού και χριστιανορθόδοξου παροξυσμού για να αρπάξουν τα πλούτη και τα εδάφη της πιο πλούσιας αυτόνομης γεωγραφικής περιοχής που ειχε κατακτήσει με αγώνες λαϊκούς το Αυτοδιοίκητο στα παγκόσμια χρονικά της Πολιτικής Ιστορίας.

    • Εισθε σε μαρξιστικο παραληρημα μου φαινεται… που ειδατε ‘λαικους αγωνες’ και ‘αυτονομια’ οταν η Βυζαντινη αυτοκρατορια (το λεει και το ονομα..) ηταν αποτελεσμα της Ελληνικης ανελιξεως μεσα στην αρχικως ΑΝΑΤΟΛΙΚΗ ΡΩΜΑΙΚΗ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΙΑ ? Η πορεια αυτη βριθει πολεμικων αγωνων ΠΑΝΤΟΤΕ ΜΕ ΑΥΤΟΚΡΑΤΟΡΕΣ και την Ορθοδοξια να εχει μπολιασει παντοτινα την επανοδο των Ελληνων στις προγονικες τους εστιες.. φιλτατη μου Rosa παρακαλω συνελθετε, ζουμε στον αιωνα της γεννετικης των κομπιουτερ και του διαστηματος ξεκοληστε πλεον απο τον μαρξιστικο σκοταδισμο του 1800…. περασαν ανεπιστρεπτι οι καιροι εκεινοι..
      Οσο για τον ‘εθνικισμο’ θα αποφυγω να τοποθετηθω διοτι κανεις δεν ξερει τι εννοειτε εσεις με αυτη την λεξη.. βλεπετε ο καθενας της προσδιδει οτι νοημα γουσταρει και επιθυμει, εγω θα αρκεστω να μιλησω για ΓΕΝΟΣ Ελληνων , που ο Πλατων και ο Ηροδοτος (συγωρεστε με αν τους τιμω μαζι με χιλιαδες αλλους επιστημονες) ορισαν ως τετοιο το ΟΜΑΙΜΟΝ – ΟΜΟΓΛΩΣΣΟΝ – ΟΜΟΘΡΗΣΚΟΝ και ΟΜΟΤΡΟΠΟΝ ενος λαου..

      • Θα σε παρέπεμπα στις Πανεπιστημιακές εκδόσεις του Πανεπιστημίου Αθηνών στο βιβλίο της καθηγήτριας μου στο Μάθημα Επιλογής Πολτικής Ιστορίας του 2ου ή του 3ου έτους της Νιμικής Σχολής,Μπουρδάρα Καλλιόπης (της μετέπειτα βουλευτίνας της ΝΔ) με τίτλο «Αρχαία Ελάδα και Βυζάντιο: τα πρώϊμα χρόνια» (αν δεν με απατά η μήμη μου κατά 99 % ειναι σωστός). Για πρακτικούς λόγους (πρέπει να το ψάξω στην αποήκη μια μέρα απο αυτές που έρχονται…) δεν έχω το βιβλίο στα χέρια μου για να αντιγράψω κάποια αποσπάσματα και τις αντίστοιχες βιβλιογραφικές παραπομπές γιατί η επιστηονική αυτή δουλειά αφορά στην προσέγγιση της ιστορίας απο την ματιά του πολιτικού επιστήμονα και όχι του γηγενή καεστωτικού ιστορικού.
        Η άξια αυή ακαδημα¨κός σπουδαγμένη στο Παρίσι όπως και ολοι οι πανεπστημιακοιί δάσκαλοι εκείνης της δεκαετίας προέρχονταν απο ξένα πανεπιστήμια της Δύσης (και κυρίως απο Γαλλία) και της Αμερικής και είχαμε την τύχη να διαβάσουμε πένευ γράμματα βασισμένα σε μελέτες και έρευνες αξιόπιστες και δια σταυρωμένες απο όλες τις αντιπαρατιέμενες απόψεις, με επιχειρήματα επιστημονικά (άρα και αποδείξιμα) και όχι με προκατασκευασμένες Θεωρίες και αξιώματα …

        Η επιστημονική αλήθεια και οι γηγενής ιστορική μυωπία , ειναι η μελανή σελίδα κυρίως στην επιστήμη της Πολιτικής Ιστορία που τη γράφουν την ερευνούν και την υπηρετούν … ενω παράλληλα υπάρχει και ο επιστημονικός κλάδος της Κοινωνικής Ιστορίας που έγραψε για την Ελλάδα (με αφετηρία απο τη πρώτη δεκαετία της ύπαρξης ελληνικού κράτους) ο καθηγητής Γ. Δερτιλλής, και όπου απο την αρχή ως το τέλος προδιαγράφεται απο τότε ο σκοταδισμός (σε σχέση με τη μόρφωση και την αρχαιοβυζαντινή παράδοση ) του μέσου έλληνα ραγιά και η συμπεριφορά του σαν πολιτική μονάδα και οντότητα….Εδω φτάσαμε γιατί ξεκινήσαμε στραβά με λίγα λόγια!

        Οι επιστήμονες το ξερανε και το περιμένανε , αυτός ο αμόρφωτος, ο ακαλλιέργητος και ο μισαλλόδοξος (η κατσίκα του γείτονα…) λαός, που βρίζει τους πολιτικούς φοβάται να δεί τα χάλια του στον καθρέφτη ;

        θα επανέλθω δριμύτερη (όταν βρώ το συγκεκριμένο βιβλίο) για να διαπιστώσετε κύριε φωκά της οικογενείας οτι η παραποίηση της ιστορικής αλήθειας ειναι το ολυμπιακό άθλημα όλων των ενθών ανα την υφήλιο (για τους δικούς τους φιλοτομαριστικούς ενικιστικούς λόγουςο έκαστος) και η Πολιτική Ιστορία ως επιστήμη που σέβεται την ιστορική παραγματικότητα και την επ[ιστημονική (με αποδείξεις δηλαδή) αλήεια είναι σε διαρκή διάσταση. Όταν εξελιχεί το ανρώπινο είδος και α μπορεί να μελετήσει τον εαυτό του, τότες θα ταυτιστούν πλήρως…

        Ως τότε κάποιοι απο τους έχοντες την υγιή όραση και δεν έχουν μυωπία ας δούν την αλήεια κατάματα και ας την πούνε και στους άλλους, μπας και καταλάβουν οτι οι λαοί υποφέρουν απο τους πολέμους, τα αφεντικά καρπώνονται τα οφέλη και επιδή αυτό ειναι τρελλό απο μόνο του, πρέπει να του δοθεί μια «λογική φορεσιά» (αυτό λέγεται στην ψυχολογία εκλογίκευση -που ειναι άμυνα ψυχολογική για να μη τρελλαθεί ο άνθρωπος όταν του ζητάν να υποστεί κακουχίες ). Αυτή η εκλογίκευση ειναι τα ενικιστικά ιδεώδη και η εκάστοτε ενική σημαία που αφωμοιώνεται ως συσταικό στοιχείο του Εγω, σε μια προσωπικότητα απο την παιδική της ηλικία, και για όλη της τη ζωή αν αυτή η προσωπικότητα παραμείνει ανολοκλήρωτη, ανώριμη και ευάλωτη.

        Συγγνώμη αν είπα πολλά…και ελπίζω να μην έπεσα στην παγίδα αυτού που λένε οι Άγγλοι :
        «She talks too much but she says nothing»!

  2. Με αποτέλεσμα να καταντήσουν την Αγία της Σοφίας του Θεού (την Αγιά Σοφιά) απο οικουμενικό σύμβολο σε εθνικιστικό και μίζερο σύμβολο οι σημερινοί αδιάντροποι εθνικιστές! Οι ιστορικοί της πολιτικής ιστορίας πότε θα σταματήσουν να φιμώνονται απο την καθεστωτική προπαγάνδα της ανιστόρητης εθνικόφρονης παρανοϊκής εμμονής σε κατασκευασμένη απο το σύστημα «ιστορικής πραγματικότητας» παραβιάζοντας κάθε ιερό και όσιο της ανθρωπότητας που πολλά υποφέρει εξαιτίας τους ακόμα και σήμερα!

  3. Η Άννα Νοταρά υπέγραφε πάντα ως Άννα Παλαιολογίνα Νοταρά ,το έχω διαπιστώσει ιδίοις όμμασι σε κώδικα ( όπως ελέγοντο τα βιβλία της εποχής εκείνης )γραμμένο από εκείνη, την εποχή που ζούσε στην Βενετία …Η σχέση της με τον Κωνσταντίνο Παλαιολόγο ξεκινά πολύ πριν τον πρώτο του γάμο…

  4. Θα ήθελα να μας έλεγε κάποιος, αν μέσα στην ιστορία της ανθρωπότητας, υπήρξε λαός ο οποίος δεν είχε μια Εστία που υπερασπίζονταν, μια πατρίδα, όσο μητριά και αν ήταν, που να μην θυσιάζονταν για αυτήν. Κανένας οικουμενισμός δεν εφαρμόστηκε στην πράξη, μόνο στα χαρτιά. Οι άνθρωποι έχουν τις εστίες των προγόνων τους και για αυτές παλεύουν, ακόμα και οι μαρξιστές. είδατε αριστερούς ή μαρξιστές που να μην πολεμούν με νύχια και με δόντια για την μαρξιστική τους πατρίδα;είδατε πιστούς οποιουδήποτε θρησκευτικού δόγματος που να μην αγωνίζονται για την όποια πίστη τους; Ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος ΙΑ, θυσιάστηκε για τον λαό του, όπως και ο Μωάμεθ ο πορθητής για την οικονομία και τα εδάφη της βυζαντινής αυτοκρατορίας για κέρδος του δικού του λαού. Και γιατί είναι εθνικισμός η μνημόνευση των αυτοπροαίρετα θυσιασθέντων ηρώων του ελληνικού έθνους και δεν είναι εθνικισμός ο εορτασμός από τους Τούρκους της Άλωσις της Πόλης. Το ιστορικό πρόβλημα είναι, αν ήταν δεύτερη φορά παντρεμένος ο τελευταίος αυτοκράτορας, ή η θυσία του; Οικουμενισμός ή Ανθρωπισμός δεν σημαίνει εξάλειψη των τοπικών παραδόσεων, ούτε απεμπόλιση της ιστορίας του έθνους σου, σημαίνει δημιουργική αφομοίωση των διαφορετικών ποικιλόμορφων πολιτισμικών στοιχείων των άλλων και ανοδική συνέχιση της ιστορικής σου πορείας. Τραγικά λάθη ελληνικά, βοήθησαν στην Άλωση της Κωνσταντινούπολης, η Ιστορία έχει καταγράψει τα μελανά σημεία των βυζαντινών. Σίγουρα η Αγία Σοφία είναι ένα παγκόσμιο πολιτιστικό σύμβολο, ή θα παραμείνει μουσείο ή να ξαναγίνει εκκλησιά, όχι όμως τζαμί, δεν ανήκει στην μουσουλμανική παράδοση, το ευκταίο θα ήταν, να είναι ένα παγκόσμιο σύμβολο της ένωσης όλων των θρησκευτικών δοξασιών, αλλά αυτό είναι μάλλον αδύνατο, γιαυτό δεν θεωρώ εθνικιστικό καπρίτσιο να αγωνίζονται οι Έλληνες, να παραμείνει η Αγία Σοφία μουσείο, ή να ξανά-λειτουργήσει ως χριστιανικός ναός. Ο Στήβεν Ράνσιμαν, στα βιβλία του, περιγράφει ορθότερα τα προβλήματα που άφησε πίσω της η βυζαντινή Ελληνική και μη Αυτοκρατορία.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Google photo

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s