ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΑΤΟΜΙΚΗ ΑΝΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΕΣ ΓΑΡΓΑΡΕΣ

(Marx Factor)

Ειναι σαν νάστε μπροστά μου σαν να σας βλέπω και να σας ακούω, παπαγαλάκια, αναλυτές, μπατσοι, κυβερνητικοι εκπρόσωποι ακυβέρνητων πολιτειών, κομματόσκυλα που τους φεύγουνε τα σάλια καθώς μιλάνε σε κάμερα απ’τη πολύ λιγούρα που τους πρόσεξε, διανοούμενοι που πουλώντας καθωσπρεπισμό τους φεύγουνε κομματάκια απο τα μπισκοτάκια που σερβίρανε μαζί με το τσάι σε κάποιο σαλόνι βορείων προαστείων, αναρχοΜΗΚΥΟ εθελοντές δεθελοντές που διαβάζουνε με google μετάφραση κανα δυο κιλά βιβλία (βγήκαν 2,3 να τ’αφήσω?) πριν να αρθρωσουνε μια ακατανόητη πρόταση σε μια συνέλευση που δεν ψηφίζει. Είναι σαν νάστε ολοι εκεί και γω απέναντι οπως τότε στις 5 Μάη που ανακάλυπτε μια μαλακισμένη κοινωνία την «συλλογική ευθύνη» μια ανιστόρητη κοινωνία με πρόθυμους προδότες. Προδοτης απο το προ-δίδω, το δίνω πριν μου το ζητήσουνε που λέει ο αγαπημένος ρομαντικός μου φίλος ο Γιάννης ο τραγουδοποιός, το λέει και ποιός τον ακούει?Παιδιά ενός κατώτερου θεού

Ιστορικά η συλλογική ευθύνη επινοήθηκε πρώτα απο τον Χουάνγκ Ντι αλλιώς γνωστό σαν Κίτρινο Αυτοκράτορα. Η Κίνα τον 3 αιώνα μετά αχρηστον ειχε συνέλθει απο εναν τρομερό εμφύλιο που ειχε κρατήσει 130 χρόνια και ηταν ανάμεσα σε 3 βασίλεια που πολεμούσανε το ένα με τα αλλα με ολους τους δυνατούς συνδυασμούς. Εμεις εχουμε σαν ιστορικό επος την Ιλιάδα η Κινα έχει τα «Τρία Βασίλεια». Στις εκδόσεις Penguin μπορείτε να το βρείτε, είναι 3 τόμοι και οταν σας κλείσουνε φυλακή για χρέη να το διαβάσετε, ειναι καταπληκτικό δεν θα καταλάβετε για πότε τέλειωσε η ποινή σας. Οταν λοιπόν ο Χουανγκ Ντι ενοποίησε την Κίνα για πρώτη φορά και την ονόμασε οπως την ξέρουμε τώρα «Κεντρικο Βασίλειο» η «Τσονγκ Κουό» -γιατι έτσι την λένε μεταξύ τους οι Κινέζοι την Κίνα, το Κίνα είναι οπως την λέμε εμείς οι απέξω κάτι σαν το Greece-και αντιλήφθηκε τι μέγεθος λαού είχε να κυβερνήσει τρομοκρατήθηκε. Ειναι αλήθεια οτι ολες οι εξουσίες βασίζονται στον τρόμο στον φόβο. Φοβάσαι? θα πας μπροστά, τρομάζεις? θα εξουσιάσεις ευκολα άλλους ανθρώπους σπέρνοντάς τους τον ιδιο τρόμο που σε τυρρανά. Σκέφτηκε λοιπόν το εξής: Αν σε ενα οικοδομικό τετράγωνο γινόταν ένα εγκλημα , ενας φόνος ας πούμε, θα πρέπει οι κάτοικοι σε μια εβδομάδα να παρουσιάσουν τον φονιά αλλιώς τιμωρούσε ολο το τετράγωνο σαν φονιάδες!

Περιττό να πω οτι  δημιούργησε ενα εθνος ρουφιάνων και τον μεγαλύτερο αριθμό απολολώτων προβάτων-αθώων που τους έδιναν οι γείτονες για να μην την πληρώσουνε ολοι. Περιττό να πω επίσης οτι με αυτούς τους όρους δημιούργησε και το πιο ευκολο καλοπληρωμένο και τεμπέλικο επάγγελμα στον κόσμο τον επάγγελμα του Κινέζου δικαστή-μανδαρίνου ο,τι πιο ανεύθυνο και καλοπερασάκικο έχει να παρουσιάσει η ανθρώπινη ιστορία κι ας μας λέει άλλες παπάρες ο Βαν Γκουλικ με τα βιβλιαράκια του για τον Δικαστή Τι. Η πικρη αλήθεια είναι οτι ανάμεσα σε γουλιές απο πράσινο τσάι, η μετά την ελευση των πολιτισμένων Εγγλέζων, ανάμεσα σε καπνούς οπίου και χαιδέματα με τις αγαπημένες ξυλοπόδαρες παλλακίδες απένειμε βαριεστημένη γρήγορη δικαιοσύνη βασισμένη στο τερατούργημα της συλλογικής ευθύνης. Τώρα αν αυτό μοιάζει με το «δικοι μας ηταν οι μάγκες» η το κατάπτυστο 3 στον αναρχικό κύκλο που εβγαλε γνωστή ΑΕ (συγγνώμη ΑΚ) της Αθήνας με πολύ επώνυμο «ηγέτη» και την πορεία με τα κεράκια της «Αριστεράς» μετα την κλαψομουνιά της Χρυσής Αυγής αυτα ολα ειναι μια άλλη ιστορία.

Εκτός ομως απο την συλλογική ευθύνη -αυτό το επινόημα αυτοκράτορα που παβλοφικα το υιοθετησε η αριστερα και κάποιοι απο τον αναρχικό χώρο- φαντάζομαι σαν εκδίκηση για τη φάτσα του Τσε σε μπλουζάκια που υιοθέτησε η καπιταλιστική κοινωνία αγοράς (πήρες κάτι απο μένα ..ασε να πάρω και γω κάτι απο σενα η απο τα παλιά σου) υπάρχει το άλλο επινόημα Η Ατομική Ανευθυνότητα. Μυθολογικά η ατομική ανευθυνότητα είναι πολύ πιο παλιά, αν πιστέψουμε το paperback η καλύτερα το toilet paper back φυλλάδιο που λέγεται με στόμφο Βιβλος η Ευά πρώτη είπε «Ο οφις με ηπάτησε» αφου ομως την έδωσε ο κλανιάρης ρουφιάνος ημίωμος Αδαμ με το επίσης γνωστό «η Εύα με ηπάτησε»  και ολα αυτά τα είπαν στον Θεό που υποτίθεται (προέρχεται απο το υπόθετο) οτι τα ξέρει ολα. Ιστορικά η ατομική ανευθυνότητα συναντιέται σε ολους τους στρατιωτικους μηχανισμους και τους μηχανισμούς καταστολής. Οσοι εκτελούνε εντολές φέρονται και δικαιολογούνται σαν να στερούνται μυαλου και ηθικών αντιστάσεων. Ισως για αυτό οσο ουτοπικό κι αν ακούγεται το αιτημα των αναρχικών για κατάργηση ολων των στρατών αν ειδωθεί με την σοβαρότητα που του αξίζει ειναι ενα ηθικο πρόταγμα ευθύνης. Πρέπει νάσαι άνθρωπος και υπεύθυνος άνθρωπος για να μπορείς να αρνείσαι να εκτελείς εντολές που ξέρεις οτι ειναι άδικες ,ανηθικες , προξενουνε σωματική βλάβη η αθεράπευτο ψυχικό τραύμα.

Η ατομική ανευθυνότητα εξελίχθηκε σε επιστήμη κατα την διάρκεια της καπιταλιστικής ανάπτυξης του 19ου αιώνα με το περίφημο επινόημα της Ανώνυμης Εταιρείας. Ο πρόεδρος Λινκολν στα τελειώματα του Εμφυλίου Πολέμου της Αμερικής σκέφτηκε για ανθρωπιστικους λόγους να κάνει μια προσθήκη στο Σύνταγμα των ΗΠΑ σύμφωνα με την οποία δεν θα μπορούσε πρώην ιδιοκτήτης σκλάβων να επικαλεσθεί χρέη του σκλάβου προς την εταιρεία-φάρμα του για να τον κρατήσει στη δουλιά λίγο παραπάνω μέχρι να πληρώσει τα χρέη του. Τόκανε, αμέσως μετά, ως δια μαγείας δολοφονήθηκε! Καπάκι κατεβαίνουνε 3 καλόπαιδα ο Τζέι Πι Μόργκαν (τραπεζίτης συνδεδεμένος με τον οικο Ροθτσάιλντς που αγραμμάτως τον λέμε Ροτσιλντ κι ας γράφεται Rothchilds και σημαίνει αυτο που λέει δηλαδή τα παιδιά του Ροθ) ο Βαντερμπιλτ μεγιστάνας των σιδηροδρόμων και ιδιοκτήτης της παραμυθένια τουριστικής ατραξιόν των Απαλλαχίων του περίφημου Billtmore estate και ο Ροκφέλλερ (η αλήθεια είναι οτι έστειλε ενα τσιράκι του εναν ανθυποτραπεζίτη για να μην εκτεθεί αυτός προσωπικα) πιάνουνε Γερουσία και Βουλή και λένε «Αυτή η προσθήκη -μάλιστα κατα την προτεσταντική αμερικάνικη συνήθεια «αυτή η καλή προσθήκη»- σημαίνει οτι και μεις στις εταιρείες μας σαν φυσικά πρόσωπα δεν έχουμε ατομική ευθύνη αν η εταιρεία μας πέσει έξω ετσι δεν ειναι μάγκες? Ετσι είναι απάντησαν -με οριακή ειναι αλήθεια ψηφοφορία γιατι κάποιοι είχαν συνείδηση και δεν λαδωνότανε- οι βολευτές της Αμερικής τότε και το τονίζω για αυτούς που αμφιβάλλουνε οτι οι δικοι μας βολευτές ειναι ισχυρότερης συνείδησης η ισχυρότερης τσέπης και δεν νομοθέτησαν ποτέ υπερ των πλουσιων και δυνατών- η ας το πουμε απλά- υπερ του κεφαλαίου. Ετσι απο τότε ενω μπορείς να βγάζεις κέρδη απο μια ΑΕ οταν εχεις ζημία ουτε γάτα ουτε ζημία κανείς δεν σου αγγίζει τα μαζεμένα και βασικά στα αρχίδια σου οσοι κι αν απολυθούνε εσυ την έκανες …φασώθηκες. Αυτό το τονίζω για κάποιους/ες που δεν καταλαβαίνουνε ποσο βαθιά και ανήθικη στάση είναι να υποστηρίζεις τον καπιταλισμό και να ελπίζεις στο ανθρώπινό του πρόσωπο. Μετά απο αυτή την γνώση οποιος /οια εξακολουθεί να πιστεύει η να στηρίζει τον καπιταλισμό ας το ομολογήσει τουλάχιστον-το κάνει ελπίζοντας κάποτε να γίνει αυτός πλούσιος η να παντρευτεί έναν γιατι ηθικά δεν τρώγεται …οπως λένε στην αργκό.. με την καμμία. Εκείνη την εποχή λοιπόν ο μόνος που αντέδρασε σε αυτό το επινόημα της ατομικής ανευθυνότητας της ΑΕ δεν ηταν κάποιος πολιτικός αλλά ενας ποιητής ο Ambrose Bierce Shelley με την περίφημη φράση του » Corporation, an ingenious device that allows personal profit without personal responsibility»  θέλει μετάφραση? » Ανώνυμη Εταιρεία ενας ευφυής μηχανισμός που επιτρέπει ατομικο κέρδος χωρίς ατομική ευθύνη» μηπως η πολιτική είναι πολύ σοβαρή υπόθεση για να την αφήσουμε στους πολιτικούς? (για να κλαουζεβίσω λιγάκι)

Ερχόμαστε τώρα στο απόγειο του αισχους της «Ατομικής Ανευθυνότητας». Οι δίκες των ναζί έδειξαν τα όρια της ανοχής στην ατομική ανευθυνότητα οταν ακόμα και ο Καιτελ στρατάρχης του Χίτλερ ειπε οτι ακολουθούσε εντολές. Στα δικά μας το αισχος αυτό το ζήσαμε και στις δίκες των δοσίλογων επι κατοχής αλλά και στη δίκη του Πολυτεχνείου με τους αξιωματικους στρατου και αστυνομίας που επαναλάμβαναν μονότονα αυτή την παπαροδικαιολογία. Ο λόγος που τα γράφω ολα αυτά είναι για να καταλήξω στο δια ταύτα με μια τελευταία παρένθεση. Ο ανθρωπος στη ζωή επιλέγει και ειναι υπεύθυνος για την επιλογή του. Το να διαλέξει κάποιος να γίνει μπάτσος ξέροντας οτι κύρια δουλιά του ειναι να καταστέλλει πολιτική διαμαρτυρία ειναι και ευθύνη του. Το να διαλέξει να καταταγεί στο ελαφρύ ιππικό του Χρυσοχοίδη το σώμα των αλητών σε παπάκια που έγινε στο πόδι με μοναδικό σκοπό να υπερφαλαγγίζει διαδηλωτές ακόμα και αν πέφτει επάνω τους οπως με το ΕΕΚ και τους δικηγόρους στη Θεσσαλονίκη ειναι επίσης επιλογή του. Ο ιδιος ξέρει οτι την άθλια συνηθειά του να γυρίζει με το παπάκι και να λιγουρεύεται μικρές τώρα θα την συνεχίσει με άλλο στόχο και θα πληρώνεται για αυτό. Γνωρίζει επίσης καλά και για την ατιμωρησία του. Μπορεί να μην του είπανε το νουμερο αλλά τουπανε οτι απο το 1974 και μετά η αστυνομία έχει σκοτώσει κάποιους ανθρώπους και μονο ο Κορκονέας (και αυτό προσωρινά…γιατι εκρεμμεί εφεση και ολη η ανέξάντλητη ελληνική δικαιοσύνη ειναι στο πλευρό του φονιά μιας και οι τακτικοι δικαστές δεν αναγνώρισαν πρόθεση οι ένορκοι τον έστειλαν ισόβια) την πλήρωσε …γενικά αγόρι μου στη δουλιά που ηρθες μπορείς να κάνεις ο,τι θες και να λες οτι ειναι δουλειά της αστυνομίας και κανένας δεν μπορεί να σε πειράξει. Με ολο αυτό το οπλοστάσιο που ταίζει την ματαιοδοξία και αλαζονεία και ενός συγκροτημένου ανθρώπου ποσο περισσότερο ενος αλητάμπουρα φασιστοχούλιγκαν που μαζέψανε επι τουτου….γκάζωσε προσπέρασε πάτησε σκότωσε εφυγε αφήνοντας το θύμα αβοήθητο και αφου πέρασε απο τον φίλο του και σύντροφο (με την έννοια του συν-τρώγω) ανακριτή αφέθηκε ελεύθερος αφου αποφάνθηκαν ολοι οτι ηταν ατύχημα και μάλλον εφταιγε κάποιος που μπορεί να πληρώσει- ο πολίτης που οδηγούσε το άλλο οχημα γιατι οι μπάτσοι δεν προβλέπεται να πληρώνουνε, τους ρίχνει το ηθικό, ερχονται και διαδηλώσεις μεθαύριο αν τους τιμωρήσουμε πως θα κτυπήσουνε δεκαεξάχρονα στην Αθήνα εργάτες στο Πέραμα αγρότες στην Κερατέα?

Μέσα στην μνημονιακή ολομέτωπη επίθεση του κεφαλαίου εναντίον της κοινωνίας έρχεται μια ζαλισμένη σε βαθμό που να φαίνεται ξεπουλημένη ηγεσία της Αριστεράς και μουδιασμένα ψελιζει κάποιες ατάκες στη Βουλή εναντίον των μέτρων και κάνει επερωτήσεις οταν η Αστυνομία στέλνει στο νοσοκομείο γραμματείς νεολαιών μη σεβόμενη ουτε τον ιεραρχικό εξουσιαστικό σχηματισμό που γουστάρει (βλέπεις άλλο να κτυπηθεί απλός πολίτης αλλο ο γραμματέας, αλλά ουτε εκει ειναι καν)  αντι να παρατήσει της βουλής τα έδρανα (αχ κι εγω να εκλανα) και να κατέβει κάτω μαζί με τους δοκιμαζόμενους διαδηλωτές παίζει χαρτοπόλεμο στο μπουρδέλο που λέγεται Βουλή. Η ιδια μουδιασμένη Αριστερά που οταν πολιορκουνε τα γραφεία της νεολαίας της δεν έχει έναν δικηγόρο να στείλει αλλά έχει μπόλικους δικηγόρους υποψήφιους. Αυτή η στάση που δεν περνά απαρατήρητη απο την κοινωνία απο τον πολύ κόσμο που εχει και αυτός την ευθύνη του-την μεγάλη ευθύνη που ψηφίζει ΠΑΣΟΚ και ΝΔ και ΛΑΟΣ- αλλά και που δεν αντιδρά. Ερχεται λοιπον αυτό το απλο περιστατικό αυτό το τροχαίο αυτό το ατύχημα και οταν ξεσπά μια αυθόρμητη διαδηλωση απο το οργισμένο τμήμα της κοινωνίας -οσο μικρό κι αν είναι αυτό- πεφτουνε απλά μέλη της αριστεράς και του χώρου των αναρχικών σαν πυροσβέστες και λένε «ατύχημα ειναι» «ανθρωπος ητανε» (ενω το κοριτσάκι δεν ηταν ανθρωπος) και «μην υπερβάλλετε» «αυτά δεν ειναι θέματα» κλπ. Δυστυχώς και ατύχημα ναναι και να μην τόθελε η οργή του κόσμου ψάχνει διόδους για να εκδηλωθεί και οσο οι επαγγελματίες πολιτικάντηδες ηγετισκοι κινηματονταβατζήδες δεν ανακαλύπτουνε αυτές τις διόδους και δεν τις φορτίζουνε πολιτικά όσο πρέπει για να εξεγερθεί η κοινωνία, οσο κάνουνε γαργάρα τον βαρυ μνημονιακό χειμώνα και μας χαστουκίζουνε με τον καθωσπρεπισμό και πυροσβεστικό τους χαρακτήρα θα βρίσκουνε μπροστά τους καταστάσεις που δεν θα μπορούνε οχι να ελέγξουνε -γιατι ειναι control freaks-αλλά ουτε καν να ερμηνεύσουνε….Καληνύχτα και κακή μας τύχη η πικρή αλήθεια ειναι οτι γαμήθηκε ο Δίας και σκότωσε το κοριτσάκι με τα σπίρτα, η αλήθεια είναι οτι η Δίας ειναι ενα σώμα αηδίας που στήθηκε για να καταστέλλει και αν δεν το εκμεταλλευτούμε εμείς αυτό το «ατύχημα» να ξεφτιλισουμε και την κοινωνία τους και τους μηχανισμούς της τότε κάποιοι άλλοι θα το κάνουνε…Εδω δεν υπάρχει «Ατομικη Ανευθυνότητα» του μπάτσου αλλα «Συλλογική Ευθύνη» του Κράτους και ξέρετε εσείς απο το να αναλάμβάνετε θέματα συλλογικής ευθύνης, το κάνατε και στις 5 Μάη….αντε να σας δω…

11 σκέψεις σχετικά με το “ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΑΤΟΜΙΚΗ ΑΝΕΥΘΥΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΜΝΗΜΟΝΙΑΚΕΣ ΓΑΡΓΑΡΕΣ

  1. Μία ένσταση μόνο. Οι τοπικές αντιδράσεις ούτε είναι εξεγέρσεις ξεκαβλώματος, ούτε τσουβαλιάζονται όλες σε ένα επαναστατικό υποκείμενο που βρίσκεται ακόμη στη φαντασία του καθενός μας. Πράγματι, η ηθικολογούσα Αριστερά είναι για κλάματα, αλλά εξίσου για κλάματα είναι και η προεπαναστατική πρεμούρα των «τσατισμένων» του χώρου.

  2. δεκτή η ενσταση με μια δική μου προσθήκη-ερώτηση : οι χτεσινές αυθόρμητες πορείες ηταν ξεκάβλωμα η οργή και θλίψη (στο Μενίδι)? η οργή αλλου? και το επαναστατικό υποκείμενο μπορώ να το βρώ και κάπου αλλου εκτός απο την φαντασία μου? η την φαντασία μας? η ιστορία πάντως ειναι γεμάτη απο τυχαία περιστατικά που ξεκίνησαν μια εξέγερση και ποτέ δεν πρέπει να κρατάμε αποστάσεις αν δεν μετέχουμε στη διαδικασία για να διαμορφώσουμε το τυχαίο σε κάτι το ουσιαστικό..η εξ αρχής απόσταση ειναι μοναχισμός αναχωρητισμός….

    • Πιστεύω ακράδαντα στα «τυχαία περιστατικά» και σε συζητήσεις, ήδη πριν το μνημόνιο, ισχυριζόμουν (όπως ισχυρίζομαι και σήμερα) ότι οποιοσδήποτε βλέπει εξέγερση κατόπιν «ραντεβού» (βλ. απεργιακές κινητοποιήσεις) μάλλον αυταπατάται οικτρά. Από εκεί και πέρα όμως, ο Δεκέμβρης μας δίδαξε ότι η σπίθα της εξέγερσης βρίσκεται εκεί που δεν την περιμένεις, αλλά το πρόβλημα είναι με εκείνον που κρατά το μπιτόνι με τη βενζίνη της επανάστασης.

    • Θα συμφωνήσουμε ότι ο πυροσβέστης που τρέχει να σβήσει το σπίρτο της εξέγερσης με τη μάνικα είναι εντελώς άχρηστος. Εξέρερση χωρίς πολιτική στόχευση όμως είναι εμπρησμός στο δάσος.
      Ε, ρε με τις παρομοιώσεις. Ρέντα έχουμε… 🙂

  3. αν στις μέρες μας δεν υπάρχει πολιτικη στόχευση γιατι δεν την βλέπουμε δεν θα ζήσουμε να την δούμε στο μέλλον γιατι εμείς έχουμε στοχοποιηθεί μας βαράνε και δεν το καταλαβαίνουμε περιμένοντας ο πυροβολητής νάρθει πιο κοντά…αλλά τότε δεν θάμαστε πλέον…

  4. Ήταν ζήτημα χρόνου

    Όλοι περίμεναν να συμβεί σε κάποια διαδήλωση. Απ’ αυτές που δικυκλιστές καμικάζι της Δ πέφτουν με όλη τους τη μανία πάνω σε ανθρώπινους στόχους – διαδηλωτές. Δεκάδες ίσως και εκατοντάδες τα περιστατικά και αντίστοιχοι οι τραυματισμοί, μερικοί πολύ σοβαροί. Όλοι ήξεραν ότι δεν κάνουν διακρίσεις. Ο στόχος μπορεί να είναι νεαρός συνήθης ύποπτος, μπορεί όμως και ηλικιωμένος, όπως η Αγγελική Κουτσουμπού μέλος του ΕΕΚ που παραλίγο να μείνει ανάπηρη στις 6/12/2009 στο Σύνταγμα, όταν μηχανή της Δ την εκσφενδόνισε, εκ προμελέτης και όχι εξ αμελείας. ανάγνωση του υπολοίπου »

  5. Μarx factor!Αυτό είναι το καλύτερο κείμενο που κατά την γνώμη μου έχεις γράψει εδώ και αξίζει να διαδοθεί ευρύτερα.
    Το μνημόνευσα βέβαια στο κείμενο μου για τους συμβολισμούς της δολοφονίας της μικρής Έρικας…

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s