Συνήγορος του Πολίτη: «η είσπραξη διοδίων συνιστά αδικαιολόγητο πλουτισμό»

Φίλος των επιτροπών είχε καταγγείλει στον Συνήγορο του Πολίτη σχετικά με τα διόδια στους οδικούς άξονες παραχώρησης. Μας έστειλε την αλληλογραφία που ακολούθησε την οποία δημοσιεύουμε.

Ο Συνήγορος του Πολίτη, έπειτα από την καταγγελία, έστειλε έγγραφο στην Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων στην οποία αναφέρει: Κατόπιν των ανωτέρω, ο ΣτΠ σας καλεί να ερευνήσετε το θέμα και να μας ενημερώσετε βάσει ποίων διατάξεων και λοιπών κανονιστικών πράξεων νομιμοποιείται η είσπραξη διοδίων στα προβληματικά τμήματα του εθνικού οδικού δικτύου, βάσει των προβλεπομένων στις 2 σχετικές Οδηγίες. Σε αντίθετη περίπτωση, η είσπραξη διοδίων συνιστά αδικαιολόγητο πλουτισμό· η διοίκηση οφείλει να προωθήσει το συντομότερο ρύθμιση περί αναστολής της είσπραξης διοδίων στα τμήματα εκείνα, τα οποία δεν πληρούν τις προς αυτό προϋποθέσεις, μέχρις ότου ολοκληρωθούν τα προγραμματισμένα για την βελτίωση του δικτύου έργα. Ο Συνήγορος του Πολίτη μας ενημερώνει ότι «Κατόπιν επανειλημμένων τηλεφωνικών επαφών και εγγράφων» έλαβε απάντηση από την ειδική υπηρεσία δημοσίων έργων λειτουργίας και συντήρησης έργων παραχώρησης. Η απάντηση της υπηρεσίας του υπουργείου καταλήγει με την φράση «Ο Συνήγορος του Πολίτη δεν επιλαμβάνεται υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον δικαστηρίου ή άλλης δικαστικής αρχής» αναφέροντας την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που είχαν καταθέσει οι κάτοικοι της Πάτρας. (Έπειτα από πάρα πολλές αναβολές που έχει ζητήσει η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ, η αγωγή του Δικηγορικού Συλλόγου Πάτρας, του ΠΕΣ ΟΧΙ, φορέων και κατοίκων της Αχαΐας και Κορινθίας πρόκειται να εκδικαστεί οριστικά στις 5 Οκτωβρίου 2010.) Η απάντηση που έδωσε η υπηρεσία του υπουργείου επιβεβαιώνει ότι οι κυβερνήσεις διαχρονικά εξυπηρετούν τα συμφέροντα του εργολάβου και όχι του ελληνικού λαού. Ενδεικτικά θα σχολιάσουμε την παράγραφο 7 στη σελίδα 5 που αναφέρουν: Επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 9 παράγραφος 2 της Οδηγίας 1999/62/ΕΚ, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, παρέχεται περαιτέρω η δυνατότητα στα κράτη μέλη να χρησιμοποιούν τα έσοδα από τα διόδια τέλη που επιβάλλονται σε τμήματα του οδικού δικτύου για την βελτιστοποίηση και την ανάπτυξη του δικτύου μεταφορών στο σύνολο του, και όχι αποκλειστικά για την ανάπτυξη των συγκεκριμένων τμημάτων. Το άρθρο που αναφέρουν είναι: 2. Τα κράτη μέλη προσδιορίζουν τη χρησιμοποίηση των εσόδων από τα τέλη για τη χρήση της οδικής υποδομής. Για να εξασφαλισθεί η ανάπτυξη του δικτύου μεταφορών στο σύνολό του, τα έσοδα από τα τέλη θα πρέπει να χρησιμοποιούνται προς όφελος του τομέα μεταφορών και για τη βελτιστοποίηση του συνολικού συστήματος μεταφορών. Με μία διαφορά, τα τέλη δεν είναι διόδια. Είναι τέλη χρήσης και διαφέρουν από τα διόδια. Για παράδειγμα στο άρθρο 7 παράγραφος 3 η οδηγία αναφέρει: 3. Δεν είναι δυνατόν να επιβάλλονται ταυτοχρόνως διόδια και τέλη χρήσης σε μια συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων για τη χρήση ενός και του αυτού τμήματος οδού. Εντούτοις, τα κράτη μέλη μπορούν να επιβάλλουν διόδια σε δίκτυα όπου εισπράττονται τέλη χρήσης, για τη χρήση γεφυρών, σηράγγων και ορεινών διαβάσεων. Δεν θα συνεχίσω να αμφισβητώ την απάντησή τους γιατί θα σας κουράσω και δεν έχει νόημα. Ο Συνήγορος του Πολίτη έστειλε σχολιασμό της απάντησης που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, έστειλε καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και έκρινε ότι δεν μπορεί να συνεχίσει γιατί οι συμβάσεις παραχώρησης, ως νόμοι του κράτους, εκφεύγουν της αρμοδιότητάς του.

http://epitropesdiodiastop.blogspot.com/2010/07/blog-post_2107.html#more

Ενημέρωση από τις Επιτροπές Αγώνα Ενάντια στα Διόδια

Πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 22 Ιουλίου, στο Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Πειραιά, η συνέντευξη Τύπου των Επιτροπών Αγώνα Ενάντια στα Διόδια, με τη συμμετοχή εκπροσώπων από τη Βόρεια Αττική, το κέντρο της Αθήνας, την Τραγάνα, τη Δυτική Αττική, ενώ την εκδήλωση χαιρέτησαν εκπρόσωποι των Επιτροπών Αγώνα Λάρισας, Βόλου και Πάτρας. Επίσης το «παρών» έδωσαν μέλη της Ανοικτής Πρωτοβουλίας Βόρειας Αττικής-Ευβοϊκού και εκπρόσωποι του STOP CARTEL, όπως επίσης δημοσιογράφοι και εκπρόσωποι διαδικτυακών μπλογκς.

Οι κεντρικοί ομιλητές ήταν ο Βασίλης Παπαδόπουλος (Αφίδνες), ο Αργύρης Αλεξίου (Τραγάνα), ο Δημήτρης Ντινοδήμος (Ωρωπός), ο Παναγιώτης Μαδιάς (πραγματογνώμων τροχαίων ατυχημάτων και ασφάλειας οδικού δικτύου) και ο Δημήτρης Καραμήτσας (δικηγόρος-αντιπρόεδρος ΙΝ.ΚΑ.). Επίσης το λόγο πήραν και έγινε γόνιμη συζήτηση, πολλοί από τους συναγωνιστές και τους δημοσιογράφους που παρευρίσκονταν. Τη συνέντευξη συντόνισε με επιτυχία ο Νίκος Θωμαδάκης (Ωρωπός).

Πραγματοποιήθηκε ενημέρωση όσον αφορά την κινηματική δράση της προηγούμενης περιόδου σε Πανελλαδικό επίπεδο καθώς και για την ενορχηστρωμένη επίθεση πολυεθνικών εταιρειών και κυβέρνησης ενάντια στο διαρκώς διογκούμενο κίνημα του «Δεν πληρώνουμε διόδια – Δεν πληρώνουμε την κρίση τους».

Διατρανώθηκε η απαίτηση για παύση πληρωμών από τους εργαζόμενους και ανέργους αυτής της χώρας, των οποίων διαρκώς η καθημερινότητα εξαθλιώνεται λόγω των αντιλαϊκών μέτρων της κυβέρνησης της τρόικας και της παγκόσμιας καπιταλιστικής κρίσης. Διατυπώθηκε ξεκάθαρα η νομική υπόσταση που εμπεριέχεται στην άρνηση πληρωμής διοδίων στους εθνικούς δρόμους που πρέπει να ενώνουν και όχι να γκετοποιούν ανθρώπους και κοινωνίες.

Έγινε σαφές, μέσω επιστημονικής τεκμηρίωσης, η κατά τα άλλα κοινή διαπίστωση ότι το εθνικό οδικό δίκτυο στο μεγαλύτερο μέρος του δεν εκπληρώνει τις προβλεπόμενες προδιαγραφές για να χαρακτηριστεί «κλειστός αυτοκινητόδρομος ευρωπαϊκών προδιαγραφών». Αντιθέτως έχει εγκληματικές κακοτεχνίες και είναι υπεύθυνος για πλήθος δυστυχημάτων. Επίσης οι παράδρομοι αποτελούν ένα δίκτυο από καρμανιόλες και σε καμιά περίπτωση δεν παρέχουν ούτε τη στοιχειώδη ασφάλεια στους οδηγούς.

Κοινός τόπος ήταν η ανάγκη για τον υπέρτατο αγώνα όλων των εργαζομένων ενάντια στη συμπαιγνία εταιρειών – κυβερνήσεων και αστυνομίας προκειμένου να διεκδικήσουμε πίσω τις ζωές που μας κλέβουν. Η αυτοοργάνωση του λαού χωρίς καρεκλοκένταυρους, γραμματείς και φαρισαίους αλλά με ισότιμους συναγωνιστές που δε θα αποσκοπούν σε προσωπικά συμφέροντα, οικονομικά ή μικροπολιτικά. Ο αγώνας είναι μονόδρομος, πανελλαδικός και θα είναι για την τελική νίκη.

Η αντίδραση της εταιρίας «Νέα Οδός Α.Ε»

Η εταιρία «Νέα Οδός Α.Ε» η οποία εκμεταλλεύεται τους σταθμούς του οδικού άξονα Πατρών, Αθήνας, Θεσσαλονίκης κι Ευζώνων (Π.Α.Θ.Ε.) προσπαθεί από την πλευρά της, να βρει τρόπους για να μειωθεί ο αριθμός των οδηγών που δεν πληρώνουν το αντίτιμο των διοδίων. Όπως πληροφόρησε σχετικά τους παρευρισκόμενους το μέλος της Επιτροπής Αγώνα Νίκος Θωμαδάκης, οι υπεύθυνοι της εταιρείας δίνουν οδηγίες στους υπαλλήλους να ασκούν κάποιες πιέσεις, όπως το να μη σηκώνουν την μπάρα και να εμποδίζουν τη συνέχιση της πορεία των οδηγών. «Άλλοι το κάνουν και άλλοι όχι. Εμείς, ανεξάρτητα με αυτά, δεν έχουμε κανένα πρόβλημα με το προσωπικό. Λέμε σε όλους ότι, πρέπει να είμαστε ευγενικοί με τους υπαλλήλους καθώς κάνουν τη δουλειά τους. Αρνούμαστε όμως, να πληρώνουμε διόδια και κινούμαστε προς την κατεύθυνση της κατάργησής τους. Να σημειώσω ότι, πανελλαδικά υπάρχουν ακόμα και Ομοσπονδίες Επαγγελματιών Οδηγών που έχουν δώσει την οδηγία στα μέλη τους να μην πληρώνουν».

Οι οδηγοί που αρνούνται να πληρώσουν από τη μεριά τους κατεβαίνουν, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την παρεμπόδιση της πορείας τους, από το όχημά τους και σηκώνουν την μπάρα με τα χέρια τους! Κάποιοι μάλιστα καταγγέλλουν ότι, σκοπός αυτής της πολιτικής που ακολουθεί η Εταιρία είναι η εξώθηση των πραγμάτων στα άκρα έτσι ώστε να αναγκάσουν την Αστυνομία να παρέμβει και να γίνει καταγραφή των στοιχείων τους, καθώς η «Νέα Οδός Α.Ε» απαγορεύεται να κάνει οτιδήποτε άλλο για να μάθει την ταυτότητα των διερχομένων, πλην της φωτογράφησης με κάμερες του αριθμού τους. Παρόλα αυτά, η εταιρία εδώ και ενάμιση χρόνο περίπου -διάστημα στο οποίο δραστηριοποιείται το Κίνημα «Δεν πληρώνω»- είτε δεν έχει διεκδικήσει την επιβολή προστίμου μέσω της δικαστικής οδού είτε σε ελάχιστες περιπτώσεις που το έκανε, πάγωσε τη διαδικασία φοβούμενη –σύμφωνα με την Επιτροπή Αγώνα- ότι, η απόφαση του δικαστηρίου θα στραφεί εναντίον της και θα δημιουργήσει δικαστικό προηγούμενο.

Τα νομικά επιχειρήματα

«Από το Σύνταγμα της Ελλάδας προκύπτει ότι, κανείς δεν μπορεί να εξαρτήσει αποπληρωμή αντιτίμου ή να απαγορεύσει το δικαίωμα της ελεύθερης μετακίνησης από το οποιοδήποτε μέρος της χώρας προς το οποιοδήποτε άλλο. Γι’ αυτό και από την πρώτη κιόλας στιγμή που δημιουργηθήκαν τα διόδια φρόντιζαν να υπάρχουν οι αντίστοιχοι παράδρομοι, οι οποίοι μπορούμε να πούμε ότι, ήταν κάτι σαν «στάθμιση».

Αυτή η κατάσταση αν και ήταν απαράδεκτη μπορούσε να γίνει αποδεκτή, καθώς από τη μία τα διόδια ήταν αρκετά αραιά και οι άνθρωποι μπορούσαν να τα αντέξουν, ενώ από την άλλη μπροστά στην κακή κατάσταση των παραδρόμων ο κόσμος προτιμούσε να περνάει από την εθνική οδό πληρώνοντας το αντίτιμο. Κάτι το οποίο με τις νέες συμβάσεις αλλάζει δραματικά, με δύο τρόπους. Ο ένας είναι ότι οι σταθμοί διοδίων «φυτρώνουν» συνέχεια ο ένας πίσω από τον άλλον, με το αντίτιμο ν’ ακριβαίνει ολοένα και περισσότερο, ενώ αντίστοιχα, φτωχαίνουμε εμείς, με αποτέλεσμα να γίνεται «ασφυκτικό» το πλαίσιο για αυτούς που μετακινούνται μέσω της εθνικής οδού.

Ο άλλος τρόπος είναι ότι, η εταιρεία ενίοτε, λειτουργεί και σε αυτούς σταθμούς διοδίων, ενώ δημιουργούνται ουρές χιλιομέτρων λόγω των φορτηγών που μετακινούνται εκεί, με αποτέλεσμα να μην μπορούν οι οδηγοί να κινηθούν παρά μόνο υποχρεωτικά, μέσω των σταθμών διοδίων της εθνικής οδού» εξηγεί η δικηγόρος Αντωνία Λεγάκη η οποία μας πληροφορεί σχετικά με το καθεστώς των συμβάσεων. «Συμβάσεις όπως αυτές που υπέγραψε το Ελληνικό Δημόσιο με τη «Νέα Οδό Α.Ε» ονομάζονται συμβάσεις κατά τρίτου.

Σε αυτές, δυο φυσικά ή νομικά πρόσωπα συμφωνούν μεταξύ τους για κάτι και αν αυτό είναι σε όφελος κάποιου τρίτου τότε είναι νόμιμο. Σε μια σύμβαση που είναι σε βάρος κάποιου τρίτου αυτό είναι παράνομο και αντισυνταγματικό. Το Δημόσιο στην περίπτωση αυτή, ήρθε να συμφωνήσει με την εταιρεία την εκχώρηση ουσιαστικά, των εθνικών οδών για την κατασκευή των οποίων οι πολίτες πληρώνουν εδώ και χρόνια. Εκχωρούν καταρχήν, σταθμούς διοδίων χωρίς να διευκρινίζεται ποιοι είναι, πώς, πότε και που θα τοποθετηθούν. Διευκρινίζεται μόνο με πολύ γενικούς όρους και ουσιαστικά εκχωρείται στην Εταιρεία το δικαίωμα, να κατασκευάζει σταθμούς όπου και όπως αυτή νομίζει».

Η κα Λεγάκη στη συνέχεια επισημαίνει ότι, η εν λόγω εταιρεία έχει το δικαίωμα να εισπράττει διόδια με το σκεπτικό ότι, έχει αναλάβει το έργο κατασκευής της Ιονίας Οδού. «Της έχουν εκχωρήσει δηλαδή, το δικαίωμα να εισπράττει διόδια από ένα δρόμο, την Π.Α.Θ.Ε, για να κατασκευάσει ένα δρόμο σε μια άλλη περιοχή. Αυτό είναι εντελώς παράλογο, παράνομο και αντίθετο με την ευρωπαϊκή νομοθεσία. Δεν είναι δυνατόν να εξαναγκάζονται οι κάτοικοι και διερχόμενοι μιας περιοχής, να πληρώνουν την κατασκευή ενός δρόμου που υλοποιείται σε μια περιοχή η οποία βρίσκεται εντελώς αλλού και από τον οποίο δε διέρχονται»!

«Επικίνδυνη η χρήση της μπάρας»

Ένα άλλο νομικής φύσεως θέμα που προέκυψε κατά τη διάρκεια του ρεπορτάζ μας, είναι το ποια διαδικασία ακολουθείται από την Εταιρία μετά την άρνηση της πληρωμής και τι ισχύει για την περίπτωση που οι υπάλληλοι αρνούνται να σηκώσουν τη μπάρα. «Ένας και μόνο τρόπος είσπραξης των διοδίων υπάρχει αν αρνηθεί ο οδηγός να πληρώσει. Γίνεται φωτογράφιση με τις κάμερες του αριθμού του (μόνο αυτού και όχι του προσώπου του) και η εταιρία μετά μπορεί να εκδώσει διαταγή πληρωμής.

Είναι δηλαδή μια αστική διαφορά, με την οποία αναγνωρίζεται από το νόμο στην Εταιρία η δυνατότητα να προσφύγει στα δικαστήρια για να διεκδικήσει την είσπραξη του διοδίου εφόσον δεν τις το έχει καταβάλει ο οδηγός. Εκεί εξαντλείται οποιαδήποτε νομική προσέγγιση. Δεν προβλέπεται γενικά στο δίκαιο και το νόμο, αλλά ούτε και ειδικά στις συμβάσεις, κάποιου άλλου είδους ποινική διαδικασία είσπραξης.

Πράγμα που σημαίνει ότι αυτός που περνάει τα διόδια και δεν πληρώνει, το μόνο που κάνει είναι να χρωστάει 2€ στην εταιρία! Για το θέμα της μπάρας τώρα, σε καμία περίπτωση δε νομιμοποιείται η εταιρία να μην ανεβάζει τη μπάρα. Η χρήση της οποίας σημειωτέων, δεν προβλέπεται από πουθενά, ενώ είναι και επικίνδυνη.

Δεν είναι τυχαίο ότι έχουν καταγραφεί δεκάδες ατυχήματα πάνω σε μπάρες, ακόμα και οδηγών που έχουν πληρώσει το αντίτιμο του διοδίου. Στις περιπτώσεις δε, που μιλάμε για οδηγούς που αρνούνται να πληρώσουν και ξεκινούν να περάσουν την μπάρα όταν αυτή είναι ψηλά κάποιοι υπάλληλοι την κατεβάζουν και χτυπούν το αυτοκίνητο. Υπάρχει βέβαια και η περίπτωση της παράνομης κατακράτησης, κατά την οποία κατεβαίνει η μπάρα και οι οδηγοί δεν μπορούν να φύγουν».

Τέλος, να αναφέρουμε ότι, σύμφωνα με τη δικηγόρο, τόσο το δικαίωμα της ελεύθερης μετακίνησης όπως και όλα τα παραπάνω, ισχύουν και σε ό,τι έχει να κάνει με την Αττική Οδό, ενώ σε ό,τι αφορά την επίσημη θέση που έχει η Εταιρία «Νέα Οδος Α.Ε» για το ζήτημα, παρά το ότι περιμέναμε την γραπτή θέση τους αυτή δεν έφτασε στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση μέχρι την ώρα που η τρέχουσα έκδοση πήγαινε στο τυπογραφείο.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΣΤΟ ΚΙΝΗΜΑ ΚΑΤΑ ΤΗΣ ΑΥΘΑΙΡΕΤΗΣ ΕΠΙΒΟΛΗΣ ΔΙΟΔΙΩΝ.

Ολοένα και μεγαλύτερες διαστάσεις λαμβάνει το κίνημα των πολιτών που αρνούνται να καταβάλουν το αντίτιμο σε ορισμένους σταθμούς διοδίων ανά την Ελλάδα.
Οι αυξήσεις που σημειώθηκαν τα τελευταία δύο έτη κυμαίνονται από 35 έως και 50% ενώ εκατοντάδες χιλιόμετρα του εθνικού οδικού δικτύου παραμένουν θανατηφόρα επικίνδυνα.
Το πρόβλημα είναι πολυδιάστατο και αποτελεί πρόκληση για την κοινωνία, σε μια εποχή που εκατομμύρια καταναλωτές ασφυκτιούν μέσα στα καινούρια οικονομικά δεδομένα:

 Η κοινοτική οδηγία 1999/62, η οποία τροποποιείται με την 2006/38/ΕΚ που η ελληνική κυβέρνηση δεν έχει καν ενσωματώσει στην ελληνική έννομη τάξη, θέτει τις προδιαγραφές των οδικών δικτύων όπου τοποθετούνται σταθμοί διοδίων. Διαχωριστική νησίδα και περισσότερες από μία λωρίδες αποτελούν χαρακτηριστικά που εθνικές οδοί όπως η Κορίνθου-Πατρών ουδέποτε διέθεταν, έχοντας χαρακτηριστεί ως το πιο επικίνδυνο εθνικό δίκτυο στην Ευρώπη. Για αυτόν όμως το δρόμο οι διερχόμενοι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να καταβάλλουν αντίτιμο! Στην ουσία, καλούνται να πληρώνουν ένα οδικό δίκτυο που σε ορισμένα σημεία αποτελεί αυτή τη στιγμή εργοτάξιο, που η ολοκλήρωση της ανακατασκευής του θα πραγματοποιηθεί μετά από χρόνια με αποτέλεσμα αμφίβολο και όπου δεκάδες ζωές χάνονται κάθε χρόνο. Και φυσικά τα ίδια ακριβώς ισχύουν και σε άλλα πρωτόγονα οδικά δίκτυα πολλών περιοχών της Ελλάδας.

 Ανεξάρτητα όμως από την ποιότητα των εθνικών οδών, σημαντικό πρόβλημα υφίσταται για χιλιάδες κατοίκους διαφόρων δήμων που τέμνει το εθνικό οδικό δίκτυο, οι οποίοι προκειμένου να μεταβούν στην εργασίες τους ή στις καθημερινές δουλειές τους, αναγκάζονται να καταβάλλουν διόδια σε κάθε διέλευσή τους! Τέτοιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν στον υπερθετικό βαθμό οι κάτοικοι και εργαζόμενοι των περιοχών από Αφίδνες μέχρι τον Ωροπό, οι οποίοι στην ουσία δεν έχουν δικαίωμα εναλλακτικής επιλογής, καθώς οι παράδρομοι είναι ημιτελείς και επικίνδυνοι (πηγή: Επιτροπές Αγώνα Ενάντια στα Διόδια, epitropesdiodiastop.blogspot.com). Μάλιστα, σύμφωνα με το Ν. 2539/1997, οι κάτοικοι περιοχών όπου λειτουργούν σταθμοί απαλλάσσονται από την υποχρέωση καταβολής διοδίων.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ δηλώνει ότι συμμετέχει στο κίνημα κατά της αυθαίρετης επιβολής διοδίων και καλεί τους καταναλωτές να μην πληρώνουν διόδια τόσο στους πολλούς δρόμους άθλιας ποιότητας όσο και στους σταθμούς διοδίων της περιοχής κατοικίας ή εργασίας τους.

Σε περίπτωση που καταναλωτής αρνηθεί να πληρώσει, δεν υφίσταται καμία απολύτως ποινική ευθύνη, όπως άλλωστε έχουν δηλώσει επανειλημμένως και εκπρόσωποι της Τροχαίας. Η μόνη ενέργεια που μπορεί να πράξει η εταιρία που έχει αναλάβει τη διαχείριση των διοδίων είναι να διεκδικήσει το αντίτιμο δικαστικά, με τη διαδικασία των πολιτικών δικαστηρίων. Ακόμα και στην περίπτωση του Ν. 3555/2007 (με τον οποίο επικυρώθηκε η σύμβαση του ελληνικού δημοσίου με την εταιρία «ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.»), όπου επιβάλλεται πρόστιμο στο 20πλάσιο του αντιτίμου, όπως αναφέρει το κίνημα των Επιτροπών Αγώνα Ενάντια στα Διόδια, η σχετική διάταξη είναι αντισυνταγματική.

Οι καταναλωτές λοιπόν που αρνούνται να πληρώσουν διόδια θα πρέπει να γνωρίζουν ότι:

1. Η Τροχαία δεν έχει καμία απολύτως δικαιοδοσία παρέμβασης.
2. Η πράξη τους δεν τιμωρείται ούτε ποινικά ούτε διοικητικά από το ελληνικό δημόσιο.
3. Δεν είναι υποχρεωμένοι να δώσουν τα στοιχεία τους στον υπάλληλο των διοδίων παρά μόνο τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματός τους.
4. Σε περίπτωση που οι υπάλληλοι των διοδίων κωλυσιεργούν προκειμένου να τους προκαλέσουν ψυχολογική πίεση λόγω των οχημάτων που ακολουθούν, μπορούν …να ανεβάσουν την μπάρα μόνοι τους και να φύγουν!

Η ΕΚΠΟΙΖΩ, τέλος, δηλώνει ότι θα συμμετέχει με κάθε νόμιμο μέσο στον αγώνα κατά του παράλογου καθεστώτος διοδίων που επικρατεί.

πηγή: ΕΚΠΟΙΖΩ

Διευκρινήσεις της ΕΚΠΟΙΖΩ για την πληρωμή διοδίων

Η Τροχαία δεν έχει καμία απολύτως δικαιοδοσία παρέμβασης στις περιπτώσεις που οδηγοί αρνούνται να πληρώσουν διόδια, ενώ η πράξη αυτή δεν τιμωρείται ούτε ποινικά ούτε διοικητικά από το ελληνικό δημόσιο.

Αυτά υποστηρίζει σε σημερινή ανακοίνωση η ΕΚΠΟΙΖΩ, και προσθέτει ότι οι οδηγοί δεν είναι υποχρεωμένοι να δώσουν τα στοιχεία τους στον υπάλληλο των διοδίων παρά μόνο τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματός τους, ενώ σε περίπτωση που οι υπάλληλοι των διοδίων κωλυσιεργούν προκειμένου να τους προκαλέσουν ψυχολογική πίεση λόγω των οχημάτων που ακολουθούν, μπορούν να ανεβάσουν την μπάρα μόνοι τους και να φύγουν.

Η μόνη ενέργεια που μπορεί να πράξει η εταιρία που έχει αναλάβει τη διαχείριση των διοδίων είναι να διεκδικήσει το αντίτιμο δικαστικά, με τη διαδικασία των πολιτικών δικαστηρίων.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ αναφέρει ότι οι αυξήσεις στα διόδια τα τελευταία δύο έτη κυμαίνονται από 35 έως και 50% ενώ εκατοντάδες χιλιόμετρα του εθνικού οδικού δικτύου παραμένουν θανατηφόρα επικίνδυνα.

Επιπλέον, ανεξάρτητα από την ποιότητα των εθνικών οδών, σημαντικό πρόβλημα υφίσταται για χιλιάδες κατοίκους διαφόρων δήμων που τέμνει το εθνικό οδικό δίκτυο, οι οποίοι προκειμένου να μεταβούν στην εργασίες τους ή στις καθημερινές δουλειές τους, αναγκάζονται να καταβάλλουν διόδια σε κάθε διέλευσή τους.

Η ΕΚΠΟΙΖΩ δηλώνει ότι συμμετέχει στο κίνημα κατά της αυθαίρετης επιβολής διοδίων και καλεί τους καταναλωτές «να μην πληρώνουν διόδια τόσο στους πολλούς δρόμους άθλιας ποιότητας όσο και στους σταθμούς διοδίων της περιοχής κατοικίας ή εργασίας τους».

πηγή: Καθημερινή

Σχεδιάζουν τρεις νέους σταθμούς διοδίων!

Αναγνωρίζει τη σωρεία παραβάσεων της εταιρείας ο Γ. Μαγκριώτης αλλά σηκώνει τα χέρια ψηλά. Έτσι οι χρηματικές δόσεις εκατομμυρίων ευρώ από το Δημόσιο καταβάλλονται κανονικά και στην ώρα τους

Την ώρα που δεν τηρεί καν τις συμβατικές της υποχρεώσεις, ενώ λαμβάνει κανονικά τις χρηματικές δόσεις εκατομμυρίων ευρώ από το Δημόσιο, η εταιρεία “Νέα Οδός Α.Ε.”, που διαχειρίζεται, μεταξύ άλλων, την Εθνική Οδό από τη Μεταμόρφωση ώς τη Λαμία, σχεδιάζει την τοποθέτηση δύο, ίσως και τριών νέων σταθμών διοδίων στην Β.Α. Αττική. Με τις… ευλογίες του υπουργείου Μεταφορών, οι κάτοικοι των γύρω περιοχών οδηγούνται σε οικονομική αφαίμαξη απλώς και μόνο για να διασχίσουν τα όρια του ίδιου τους του δήμου! Άλλωστε, στον νέο δήμο, που προκύπτει από τον «Καλλικράτη», λειτουργούν ήδη 6 σταθμοί διοδίων, στους οποίους, όπως όλα δείχνουν, θα προστεθούν το επόμενο διάστημα: ένας νέος σταθμός στον Άγιο Στέφανο, ένας στη Μεταμόρφωση, πιθανόν δε και ακόμη ένας στη Βαρυμπόμπη. Παρέα με την σχεδιαζόμενη αύξηση της τιμής, πιθανότατα μέσα στον Αύγουστο, μπορεί εύκολα να εξηγηθεί η προσπάθεια ποινικοποίησης του αγώνα ενάντια στα διόδια των κατοίκων και των Φορέων της Β.Α. Αττικής.

Τα παραπάνω κατήγγειλε στη συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε χθες στην ΕΣΗΕΑ, η Συντονιστική Επιτροπή Φορέων και Κατοίκων Β.Α. Αττικής ενημερώνοντας ότι στην προχθεσινή συνάντησή της με τον Γ. Μαγκριώτη, ο υφυπουργός σήκωσε τα χέρια ψηλά, αναφορικά με τη δημιουργία των νέων σταθμών, λέγοντας ότι πρόκειται για συμβατικό δικαίωμα της εταιρείας. Ωστόσο, παρότι αποδέχθηκε τη σωρεία παραβάσεων της σύμβασης εκ μέρους της επιχείρησης, επικαλέστηκε αδυναμία να υπερασπιστεί, επί της ουσίας, το δημόσιο συμφέρον εξαιτίας διαφορών Δημοσίου – εταιρείας στον άξονα Αντιρρίου – Ιωαννίνων. Επιπλέον, ο κ. Μαγκριώτης επανέλαβε αρκετές φορές στην αντιπροσωπεία της Συντονιστικής Επιτροπής ότι η άρνηση των οδηγών να πληρώσουν τα διόδια δημιουργεί προβλήματα στο Δημόσιο, που αναγκάζεται να καταβάλει το ίδιο τις οφειλές. Όπως ξεκαθάρισε όμως, ο Παναγιώτης Γκοιμίσης, πολιτικός μηχανικός και μέλος της Συντονιστικής, το άρθρο 24 της σύμβασης ορίζει ρητά πως το Δημόσιο δεν φέρει ουδεμία ανάλογη ευθύνη. Κατά τ’ άλλα, οι εκπρόσωποι της Συντονιστικής επανέλαβαν χθες το αίτημά τους για κατάργηση των διοδίων στη Β.Α. Αττική, προβάλλοντας όχι μόνο την οικονομική δυσπραγία που προκαλεί, αλλά και την περιβαλλοντική επιβάρυνση. Εναντίον τους εκκρεμούν 3 μηνύσεις της εταιρείας, ενώ πρόσφατα, όπως έχει γίνει γνωστό, το υπουργείο μέσω του προϊστάμενου Γερ. Κόκλα έστειλε επιστολή προς τον αρχηγό της αστυνομίας, καλώντας τον στην πραγματικότητα να παρέμβει για την προστασία της Α.Ε.

Στη συνέντευξη Τύπου συμμετείχαν επίσης ο αντινομάρχης Ανατ. Αττικής Χ. Δομάσκος, η νομαρχιακή σύμβουλος Ι. Στεργίου, ο πρόεδρος της Μαλακάσας Κ. Λίτσας, ο πολιτικός μηχανικός Χρ. Παναγής, οι νομικοί Κ. Παπαδάκης και Κ. Παπασπύρου και ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συλλόγων Ωρωπού, Χ. Παναγόπουλος.

πηγή: Αυγή

no_longer_pay

12 σκέψεις σχετικά με το “Συνήγορος του Πολίτη: «η είσπραξη διοδίων συνιστά αδικαιολόγητο πλουτισμό»

  1. Tha epanelthw gia odhgies ksana prin telh avgoustou.. mhn exei allaksei kati kai mpoume sthn pseirou.. alla tha pame mexri drama kai tha gurisoume.. plaka tha exei.. Pantws akoma den exw katalabei me pia logikh plhrwnoume diodia enw plhrwnoume kai forous. Oi autobahn sto germania einai free px.. kai sthn italia apo oti kserw plhrwneis mia otan bgeis kai isw mia otanmpeis edw gia na paw drama plhrwnoume 12 plus euros!

    • aha.. exw kairo na anebw.. apla thelw na kserw h arnhsh plhrwmhs telwn kaluptetai mono gia problhmatika tmhmata dldl o STP leei
      «· η διοίκηση οφείλει να προωθήσει το συντομότερο ρύθμιση περί αναστολής της είσπραξης διοδίων στα τμήματα εκείνα, τα οποία δεν πληρούν τις προς αυτό προϋποθέσεις, μέχρις ότου ολοκληρωθούν τα προγραμματισμένα για την βελτίωση του δικτύου έργα.»
      an to diktuo einai beltiwmeno dld ofeilw na plhrwsw? Na kserw giati me mia mana mia aderfh enan germano kai tria skulia ek twn opoiwn to ena ksernaei apo stress (mporei kai 2 gatea)thelw na eimai sigourh.. Mhn anagasw to periodevon tsirko na th bgalei se kana AT

  2. και βάλε….
    Μόνο μέχρι Λάρισα πλήρωσα 18 ευρώ να πάω και άλλα τόσα για να γυρίσω σε διόδια πριν από ένα μήνα.
    Ενώ σε βενζίνη έδωσα περίπου 100 ευρώ. Δηλαδή Αθήνα-Λάρισα-Αθήνα περίπου 135 ευρώ.

    • wow kai sigoura exei alla 2 diodia temph kai thessaloniki.. 2 evrw to diodio 22 evrw minimum.. kai an exiun bakei kai alla diodia apo thessaloniki mexri drama logw egnatias.. are granma xrusafi tha se plerwsw

  3. απο θεσσαλονίκη για δράμα δεν έχουν μπει ακόμη αλλά μέχρι να έρθεις τιποτα δεν αποκλείεται…

    πάντως no longer σαν να έδωσες πολλά για βενζίνη…
    κι εξηγούμαι… Αθήνα-Λάρισα είναι 350 χιλιόμετρα. Ας πούμε ότι ξεκινάς με γεμάτο ρεζερβουάρ από Αθήνα, 40-45 λίτρα το λιγότερο. Αν πας λίγο συντηρητικά π.χ. δεν ξεπεράσεις τα 110χλμ/ωρα υπολογίζω 7 λίτρα το πολύ στα 100 χλμ. Αθηνα-Λαρισα-Αθηνα είναι 700 χλμ άρα 7 x 7= 49 λίτρα.

    49 λίτρα x 1,5 ευρώ το λίτρο (γιατί δε χρειάζεται να βάλεις στην εθνική βενζίνη για τέτοια απόσταση) 73,5 ευρώ…

    έχεις μια απόκλιση 26,5 ευρώ… βεβαια αν το αυτοκίνητο ηταν γεμάτο με 5 άτομα τότε καταλαβαίνω την αστική σου παρέκκλιση…

    • Ποια αστική παρέκκλιση σύντροφε?

      Αστική παρέκκλιση είναι να πηγαίνεις με 110 χιλμ. μόνο ενώ μπορείς να πιάσεις άνετα τα 150, όπως έκανα εγώ ακούγοντας και μουσική αντίστοιχη
      coz I’m a speeeeeeeed king

      Και είμουν και φορτωμένος άτομα και πράγματα.

      • χααχαχαχ…
        τα 110 είναι πολύ ωραία, γιατί απολαμβάνεις και το τοπίο… επισης αμα δε δουλεύεις το ac και είσαι με ανοιχτό παράθυρο, πολύ θόρυβος στα 150…

        και τα λεει αυτά κάποιος που το Αθήνα-Θεσσαλονίκη το είχε σε 4-4,5 ώρες…

        δεν ξέρω ποια ήταν η αστική παρέκκλιση όμως… η αλόγιστη κατανάλωση βενζίνης τοτε ή η συντηρητική οδήγηση τώρα;
        δε νομίζω ότι θα δωσω απάντηση οριστική…

  4. Όσοι διαθέτουν υπολογιστή ταξιδιού να παρακολουθούν την κατανάλωση βενζίνης. Η ταχύτητα (σταθερή) με 120 είναι εκπληκτικά λιγότερη από τα 150 και φεύγα! 😉

    • Πιες τον καφέ σου πρώτα ρε Oldboy, και κατόπιν γράφε!
      __________________________________
      Όσοι διαθέτουν υπολογιστή ταξιδιού να παρακολουθούν την κατανάλωση βενζίνης. Η ταχύτητα (σταθερή) με 120 είναι εκπληκτικά οικονομικότερη από τα 150 και φεύγα!
      …το σωστό 😦

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s